18. 11. 2024

Další vydání Informačního zpravodaje PID, ve kterém se dočtete následující novinky:

  • Nová linka 238 k Outletu Štěrboholy
  • Obsluhu Nových Vokovic zajistí nová linka 218
  • Středočeské autobusové linky v novém od 1. 12. 2024
  • Změny na železnici od 15. 12. 2024
  • Další změny autobusů PID od 15. 12. 2024
  • Nová vlaková linka S61 vyjede později a v jiné trase
  • CZECHBUS 2024 (19. – 21. listopadu 2024)
  • Mikulášský Čertohráček
  • Zimní výlet s Cyklohráčkem 7. 12. 2024
  • PID Haló na Českobrodsku: 3 měsíce poptávkové dopravy

Informační zpravodaj PID ve formátu PDF

Ing. Filip Drápal
vedoucí odboru marketingu, tiskový mluvčí
M +420 602 379 792
E drapal.filip@ropid.cz
Regionální organizátor pražské integrované dopravy
www.pid.cz

Středočeské autobusové linky v novém od 1. 12. 2024

Od 1. 12. 2024 vyjedou dopravci ve 35 provozních oblastech na základě výsledků výběrových řízení realizovaných společně Středočeským krajem a hl. m. Prahou. Nové smlouvy uzavřené na 10 let přinášejí zejména zvýšení kvality v oblasti vozového parku či přísnější standardy kvality služby. Dále budou na základě požadavků obcí, měst a cestujících a s ohledem na přepravní vazby a využití nabídky na jednotlivých trasách realizována dopravní opatření, která zahrnou i komplexnější úpravu linkového vedení a tím změny časových poloh či nabídky přepravních relací v rámci širšího území. Na řadě linek dochází rovněž k nasazení kapacitnějších vozidel délky 15 či 18 m. Současně s touto změnou dojde k rozšíření spolupráce s okolními kraji České republiky – nové linky PID vyjedou například na Šumavu nebo do Krkonoš. Na vybraných linkách se zkušebně rozšíří možnost nástupu všemi dveřmi.

Hlavní změny na středočeských linkách PID

Navýšení kapacity vozidel na jednotlivých linkách

316, 333, 337, 369, 371, 380, 398, 399, 498, 499, 705          Posílení kapacity nasazením kloubových vozidel na všechny či vybrané spoje.

349, 384, 393–395      Posílení kapacity plošným nasazením vozidel délky 15 m na všechny spoje celotýdenně.

388, 389, 406             Posílení kapacity garantovaným nasazením vozidel délky 15 m na vybrané spoje.

338, 390                    V letní sezóně o víkendech plošné nasazení kloubových autobusů na všechny spoje.

Další změny tras či rozsahu provozu

302    Pro vybrané spoje zřízení polookružní trasy linky Praha, Letňany – Přezletice – Veleň – Praha, Letňany.

327    Posílení provozu v úseku Osnice – Jesenice.

354    Prodloužení o úsek Nehvizdy – Mochov a převedení části spojů z linky 398.

360, 377, 395, 754          Posílení víkendového provozu.

370, 372      Posílení provozu v úseku Praha – Odolena Voda – Postřižín ve špičkách pracovních dnů a o víkendech.

377    Celotýdenní posílení provozu v obci Polerady.

385    Celotýdenní posílení provozu v úseku Praha – Nupaky (– Říčany).

402    Posílení provozu nasazením vozidel délky 15 m na všechny spoje v pracovní dny a výrazné posílení provozu o víkendu v úseku Praha – Ostředek – Zruč nad Sázavou – Zbraslavice.

415    Zavedení zrychlených spojů ve špičkách pracovních dnů v úseku Zličín – Krupá.

428 + 765     Nově pod označením 765 přímé spojení v relaci Sibřina – Říčany – Jesenice.

447    Linka nově obslouží část Voznice, Chouzavá (namísto linky 446).

449    Část spojů v trase Bratřínov – Řitka převedena na novou linku 748.

528    Zavedení večerního provozu v pracovních dnech.

531    Posílení školního spojení do Příbrami díky nasazení výhradně standardních vozů, nová školní posila v trase Hořovice – Příbram; zřízení večerního návozu do firem v Čenkově kolem desáté večerní ve směru Hořovice a zpřehlednění přestupních vazeb na 640 v Jincích.

586    Zavedení víkendového provozu v relaci Slaný – Malíkovice.

622    Prodloužení vybraných spojů v úseku Okoř – Velké Přílepy.

639    Zavedení víkendového provozu v úseku Hostomice – Dobříš; posílení večerního provozu do Hostomic.

640    Zvýšení počtu přímých spojů na/z linky 641 pro přímé spojení do Berouna; zpřehlednění přestupů na/z 531 v Jincích.

641    Zavedení večerního provozu v úseku Hořovice – Zdice.

642    Nové spoje v souvislosti s večerním provozem linky 639.

659    Posílení provozu v úseku Vlkančice – Stříbrná Skalice.

688    Posílení provozu a prodloužení o úsek Nový Knín – Dobříš.

748    Nová linka Bratřínov – Mníšek pod Brdy – Řitka (část původní linky 449).

755    Prodloužení víkendových spojů do Rabyně.

770    Posílení provozu v úseku Benešov – Ostředek ve špičkách pracovních dnů.

796    Posílení provozu v pracovní dny.

Nástup všemi dveřmi

Od 1. 12. 2024 bude zkušebně rozšířen nástup všemi dveřmi na linkách:

481    Soběšín – Uhlířské Janovice – Kutná Hora – Čáslav

785    Kácov – Malešov – Kutná Hora – Kolín

805    Zruč nad Sázavou – Zbraslavice – Kutná Hora – Kolín

823 (původně 423)          Jirny – Úvaly – Škvorec – Doubravčice

858 (původně 456)          Slaný – Koleč – Libčice nad Vltavou

Zkušební provoz pokračuje i nadále na linkách:

519    Sedlčany – Votice

705    Poděbrady – Kolín – Kutná Hora – Čáslav

Přečíslování linek

V souvislosti s potřebou uvolnit číselnou řadu pro nové linky zajišťující spojení regionu s Prahou nebo kvůli zavádění nových mezikrajských linek dojde k přečíslování linek:

421 → 821

422 → 822

423 → 823

424 → 824

425 → 825

426 → 826

456 → 858

457 → 857

592 → 708 (v nové trase Panenský Týnec – Zlonice – Slaný)

841 → 750

Změny na železnici od 15. 12. 2024

K celostátnímu termínu změn jízdních řádů 15. prosince 2024 dochází k výraznějším změnám vlakových linek PID v Praze i ve Středočeském kraji. Nejvýraznější změnou projdou vlakové linky na tratích Praha – Český Brod – Kolín a Praha – Lysá nad Labem – Milovice / Nymburk. Na několik linek vyrazí nové bezbariérové elektrické vlaky.

Na trase Praha – Kolín – Kutná Hora dochází k celkové změně konceptu dopravy. Zastávková linka S1 bude ve špičkách pracovních dnů zkrácena do trasy Praha – Poříčany a místo ní bude v úseku Poříčany – Kolín zastavovat posílená spěšná linka R41 Praha – Kutná Hora, která bude nově provozována v intervalu 30 minut ve špičkách pracovních dní (v úseku Kolín – Kutná Hora v intervalu 60 minut) a budou na ni nasazeny nové elektrické jednotky RegioPanter s kapacitou 230 míst k sezení. Mezi Kutnou Horou a Kolínem bude celotýdenně posílena linka S20 zajíždějící jako linka S28 až do Kutné Hory město s návazností na rychlíky R18 na Prahu.

Nové elektrické jednotky RegioPanter pojedou také na všech vlacích linky S4, v úseku Praha – Kralupy nad Vltavou budou ve špičkách spojovány do dvojic. Vybrané spoje budou nově o sezónních víkendech prodlouženy až do Nelahozevsi.

Linka S7 už nepojede v úseku Praha hl. n. – Český Brod a místo ní bude posílena linka S1 v úseku Praha Masarykovo nádraží – Český Brod. Provoz zkrácené linky S7 bude totiž i nadále výrazně ovlivněn výlukovou činností v úseku Karlštejn – Beroun a na výtoňském železničním mostě.

Nový dopravní koncept bude zaveden také na trati Praha – Milovice / Nymburk – Kolín. Vlaky linky S9 do/ze Strančic budou nově ve špičkách pracovních dní prodlouženy v pravidelném intervalu 30 minut o úsek Praha hl. n. – Milovice. Naopak už nepojedou vybrané ranní vlaky linky S9 z Kolína nebo Nymburka. Vlaky linek S2 a S22 budou v Praze přesměrovány z Masarykova na Hlavní nádraží pro zajištění společného nástupu s prodlouženou linkou S9 ve směru Milovice. Ve špičkách pracovních dnů tak pojedou vlaky v úseku Praha – Lysá nad Labem v souhrnném intervalu 15 minut. Mezi Prahou, Nymburkem a Kolínem se navíc zavádí nové spěšné vlaky linky R42 ze stanice Praha Masarykovo nádraží, které pojedou ve špičkách pracovních dnů každých 60 minut a v úseku Praha – Nymburk zastaví jen v Lysé nad Labem. Dále budou zastávkové až do Kolína. Linka S32 z Ústí nad Labem, již nebude pokračovat jako S2 z Lysé nad Labem do Kolín, Nahradí ji standardní spoje linky S2.

Cestující čeká také výrazné posílení provozu spěšných vlaků na lince R49. Většina spojů už nebude ukončena v Benešově, ale pojede až do Olbramovic, Votic nebo Tábora.

Mírné posílení provozu bude realizováno i na dalších středočeských vlakových linkách (S10, S11, S31, S36, S54, S57, S58, S60, S65, S66, S90, S98, S99, R43).

Trať 011 Praha – Poříčany – Kolín

  • Nasazení nových elektrických jednotek řady 640.2 „RegioPanter“ na linku R41 (vybrané spoje i na lince S1).
  • Změna konceptu spěšných vlaků linky R41 Praha – Kolín (– Kutná Hora), které budou v pracovních dnech v období přepravních špiček provozovány v intervalu 30 minut.
  • U spěšných vlaků linky R41 dochází ke změně zastavovací politiky, kdy v úseku Praha – Poříčany pojedou jako zrychlené a v úseku Poříčany – Kolín budou zastavovat (až na několik výjimek projíždění zastávek Nová Ves u Kolína a Tatce u spojů ve směru do Prahy) ve všech stanicích a zastávkách, kde nahradí linku S1.
  • V dopoledních a večerních sedlech pracovních dní a o víkendech, kdy linka R41 není v provozu, budou vlaky linky S1 i nadále vedeny v celé trase Praha – Kolín.
  • Se změnou konceptu provozu na této trati souvisí úprava časových poloh spojů linek R41 a S1 – vlaky těchto linek se budou potkávat okolo 00. a 30. minuty v železniční stanici Poříčany, kde budou spoje těchto linek na sebe navazovat.
  • Z technologických důvodů bude linka S7 zkrácena do trasy Praha hl. n. – Beroun a ve špičkách pracovních dní už nebude jezdit jako přímá z Českého Brodu; mezi Českým Brodem a Prahou linku S7 nahradí posílená linka S1 a všechny její spoje budou trasovány na Masarykovo nádraží.

Trať 060 Poříčany – Nymburk

  • V Poříčanech budou zajištěny oboustranné přípoje mezi vlaky linky S12 z Nymburka a vlaky linek R41 a S1 jak ve směru do Prahy, tak i ve směru do Kolína.

    Trať 072 Ústí nad Labem – Mělník – Lysá nad Labem

    • Všechny spoje linky S32 budou od Ústí nad Labem ukončeny v Lysé nad Labem, v úseku Lysá nad Labem – Kolín je nahradí linky S2 v novém provozním konceptu.

    Trať 090 + 091 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem

    • Nasazení nových elektrických jednotek řady 640.2 „RegioPanter“ na většinu spojů linky S4/U4, tyto jednotky mají kapacitu 230 míst k sezení a mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou ve špičkách pracovních dní budou spojovány do dvojic a nabídnou tak kapacitu pro 460 sedících cestujících.
    • Na základě spolupráce s obcí Nelahozeves budou o víkendech a svátcích v období rekreačního léta prodlouženy vybrané spoje linky S4 o úsek Kralupy nad Vltavou – Nelahozeves; z/do Prahy v části dne tak bude zkrácen interval mezi vlaky na 1 hodinu.

    Trať 171 Praha – Beroun

    • Z technologických důvodů bude linka S7 zkrácena do trasy Praha hl. n. – Beroun a ve špičkách pracovních dní už nebude jezdit jako přímá z Českého Brodu (mezi Českým Brodem a Prahou linku S7 nahradí posílená linka S1 a všechny její spoje budou trasovány z/na Masarykovo nádraží).
    • Provoz linky S7 bude nadále výrazně ovlivněn výlukovou činností mezi Karlštejnem a Berounem a také nevyhovujícím technickým stavem výtoňského železničního mostu přes Vltavou v Praze mezi Hlavním nádražím a Smíchovem.

    Trať 212 Čerčany – Světlá nad Sázavou

    • Linka S80 bude nově vedena v trase Čerčany – Zruč nad Sázavou a linka S82 v trase Zruč nad Sázavou – Světlá nad Sázavou.
    • Ve Zruči nad Sázavou budou zajištěny přestupy mezi spoji obou linek.

    Trať 220 + 221 Praha – Benešov u Prahy – Tábor

    • Provoz spěšných vlaků linky R49 v pracovní dny bude výrazně posílen – většina spojů bude z Benešova u Prahy prodloužena do Olbramovic, Votic a popřípadě Tábora, kam pojedou celkem 4 páry vlaků v období přepravních špiček.
    • O víkendech a státních svátcích bude zaveden nový pár spěšných vlaků linky R49, který bude z Prahy hl. n. do Tábora odjíždět v 8:16 a zpět pojede v 17:06 z Tábora do Prahy. Na tento pár spojů bude nasazována nová elektrická jednotka řady 640.2 „RegioPanter“.
    • Většina spojů linky S90 bude nově navazovat v Táboře na Jihočeskou linku S2 do Českých Budějovic, proto pojede o hodinu později či dříve.
    • Na lince S90 bude mezi Olbramovicemi a Táborem pravidelný interval 120 minut téměř po celý provozní den, který bude v mírně redukované podobě nadále doplněn krátkými spoji mezi Olbramovicemi a Voticemi.
    • Vybrané ranní spoje linky S9 do Benešova u Prahy v pracovních dnů již nebudou výchozí z Kolína, Nymburka nebo Lysé nad Labem a místo toho budou v souvislosti se změnou provozního konceptu na tratích 231 a 232 nově vedeny v intervalu 30 minut přímé spoje linky S9 v trase Milovice – Praha hl. n. – Strančice v ranní i odpolední přepravní špičce pracovních dnů.

    Trať 230 + 235 (Praha –) Kolín – Světlá nad Sázavou / Zruč nad Sázavou

    • Nasazení nových elektrických jednotek řady 640.2 „RegioPanter“ na linku R41.
    • Rozšíření provozu pásmových spěšných vlaků linky R41 do Kutné Hory, kam budou ve špičkách pracovních dní zajíždět v intervalu 60 minut mezi spoji.
    • V souvislosti s plánovanou rozsáhlou výlukovou činností v Kolíně je možno očekávat nahrazování některých vlaků linek R41 a S20 v úseku Kutná Hora hl. n. – Kolín náhradní autobusovou dopravou.
    • V pracovních dnech zavedeny 3 páry a o víkendech dva páry nových přímých vlaků linky pod linkou S20 a S28 v trase Kutná Hora město – Kolín s návaznostmi na linku R18 pro doplnění rychlých spojení s Prahou.
    • Na trati 235 (linka S28) dochází k přejmenování zastávek: Kutná Hora předměstí na Kutná Hora-Vrchlice a Poličany na Kutná Hora-Poličany.

    Trať 231 (Praha –) Lysá nad Labem – Kolín

    • Zavedení špičkového intervalu 15 minut v úseku Praha hl. n. – Lysá nad Labem; zavedení nových pásmových spěšných vlaků linky R42 v souvislosti se změnou provozního konceptu na tratích 231 a 232.
      • Nové spěšné vlaky linky R42 budou vedeny v období přepravních špiček pracovních dnů v intervalu 60 minut, mezi Prahou a Nymburkem budou zastavovat pouze v Lysé nad Labem a v úseku z Nymburka do Kolína budou v prokladu s linkou S2 zastavovat ve všech stanicích a zastávkách. V Praze budou vedeny z/na Masarykovo nádraží.
      • Zastávkové osobní vlaky linky S2 budou vedeny z Prahy hl. n. do Nymburka ve špičkách po 30 minutách, dále do Kolína celodenně po 60 minutách; v sedlech pracovních dní a o víkendech budou nadále vedeny v intervalu 60 minut v celé trase linky.

      Trať 232 Praha – Lysá nad Labem – Milovice

      • Zásadní úprava spojů linek S2, S9, S22 a zavedení nových pásmových spěšných vlaků linky R42 v souvislosti se změnou provozního konceptu na tratích 231 a 232.
      • Nové spěšné vlaky linky R42 budou vedeny v období přepravních špiček pracovních dnů v intervalu 60 minut mezi spoji (viz trať 231).
      • Zastávkové osobní vlaky linky S2 budou vedeny z Prahy hl. n. do Nymburka (viz trať 231).
      • Linka S9 zajistí obsluhu úseku Milovice – Praha a zároveň přímé spojení v trase Milovice – Praha hl. n. – Strančice v intervalu 30 minut. Ve špičkách odpadne nutnost přestupu ve stanici Lysá nad Labem při cestování z Milovic do Prahy.
      • Linka S22 zajistí obsluhu úseku Milovice – Praha v období přepravních sedel v pracovních dnech a o víkendech jako doposud.
      • Linky S2, S9 a S22 budou v Praze vedeny z/na hlavní nádraží a všechny vlaky těchto linek budou zastavovat ve stanici Mstětice.

      Další změny autobusů PID od 15. 12. 2024

      V návaznosti na celostátní změnu jízdních řádů vlaků dojde také k drobným úpravám u některých autobusových linek PID, které navazují na vlaky. Většina velkých změn na autobusových linkách je sice realizována již k 1. 12. 2024, nicméně k termínu 15. 12. 2024 dochází kromě časovým posunům spojů kvůli návaznostem na vlaky také k těmto úpravám:

      Změny jednotlivých linek

      433    1 spoj v pracovní dny ráno ze zast. Nymburk, Dopravní jede nově již ze zast. Nymburk, Hl. nádr.

      594    1 spoj v pracovní dny odpoledne ze Slaného je prodloužen o úsek Jarpice – Šlapanice.

      595    1 spoj v pracovní dny odpoledne z Jarpic jede nově až ze Šlapanic.

      661    Vybrané spoje v pracovní dny jsou prodlouženy o část trasy, nový spoj v pracovní dny odpoledne ze Semic do Lysé nad Labem. Zrušen 1. spoj v pracovní dny z Kounic do Starého Vestce.

      765    Vybrané spoje ráno ve směru Jesenice a odpoledne ve směru Sibřina jsou v Říčanech nově vedeny přes Sídliště Olivovna a Rychtu a nejedou přes Nemocnici.

      775    1 spoj v pracovní dny ráno z Mladé Boleslavi jede nově také přes Kosořice a Smilovice.

      781    Nový pár spojů v pracovní dny odpoledne Čáslav – Vrdy.

      823    1 spoj v pracovní dny večer do Škvorce jede nově variantou trasy přes Úvaly, OC Pražská.

      Změny zastávek

      Pacoldova vápenka                 Nová zastávka pro linku 104.

      Tuchoměřice, AIR DEPO         Nová zastávka pro linky 312, 322, 356, 429.

      Nová vlaková linka S61 vyjede později a v jiné trase

      Předpokládaný start nové vlakové linky S61, plánovaný k celostátní změně jízdních řádů 15. prosince 2024, bude odložen cca o 3,5 měsíce z důvodu pozdního dodání nových elektrických jednotek výrobcem Pesa. Stejně tak bude odložena i obměna vozového parku na stávající vlakové lince S49. Obě linky má provozovat od letošního prosince dopravce RegioJet podle vysoutěžené smlouvy na 15 let. Z důvodu nerealizace nových železničních zastávek v Praze 14 navíc pojede linka S61 v jiné trase a posílí tak vytížený úsek na hlavní koridorové trati mezi pražským Hlavním nádražím, Libní, Běchovicemi a Úvaly.

      V roce 2021 byl v otevřeném výběrovém řízení vysoutěžen dopravce RegioJet pro provoz stávající vlakové linky S49 a nové linky S61. Pro jejich zajištění si dopravce objednal 7 nových elektrických třívozových jednotek od polského výrobce Pesa. Bohužel se však výrobci nepodařilo včas dokončit schvalovací proces tohoto typu pro české železničnítratě, a proto bylo s dopravcem dohodnuto posunutí zahájení provozu nových vlaků i celé linky S61 na konec března 2025.

      Nová vlaková linka S61 měla původně vyjet v trase Praha-Vršovice – Praha-Zahradní Město – Praha-Běchovice včetně nových zastávek Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť. Projektovou přípravu nových zastávek, která nyní spěje ke konci, zajišťovala městská část Praha 14. Nicméně na základě stanovisek Správy železnic a sdružení ŽESNAD byla jejich realizace pozastavena, protože by mohlo dojít ke kolizi s aktuálním plánem na přestavbu pražského železničního uzlu a chystané zkapacitnění trati, na které měly nové zastávky stát. Problematika vybudování nových železničních zastávek na Praze 14 bude v nejbližších týdnech znovu projednávána. Protože však bez nových zastávek nová linka S61 postrádá větší smysl, byla vybrána alternativní trasa, která pomůže odlehčit vytíženým linkám mezi centrem Prahy, Libní, Běchovicemi a Úvaly.

      Do doby, než budou nové zastávky na Praze 14 vybudovány, tedy pojede linka S61 v trase Praha hlavní nádraží – Praha-Libeň – Praha-Kyje – Praha-Dolní Počernice – Praha-Běchovice – Praha-Běchovice střed – Praha-Klánovice – Úvaly. Linka bude v provozu ve všední dny v intervalu 30 minut ve špičkách a 60 minut mimo špičky, o víkendech bude jezdit každou hodinu a z hlavního nádraží dojede až do Vršovic.

      Nové elektrické jednotky měly od prosince 2024 jezdit také na stávající městské vlakové lince S49 z Prahy-Hostivaře přes Libeň a Holešovice do Roztok u Prahy. Do doby jejich zprovoznění zajistí nový dopravce této linky RegioJet provoz pomocí stávajících motorových jednotek pronajatých od nynějšího dopravce ARRIVA vlaky.

      Za nedodržení původního plánu pro nasazení nových vlakových jednotek uplatní ROPID sankce dle platné smlouvy ve výši až 7,3 milionu Kč včetně neproplacení neodjetých výkonů na odložené lince S61.