1. Identifikační číslo
—
2. Kód
—
3. Pojmenování (název) životní situace.
VYDÁVÁNÍ OBČANSKÝCH PRŮKAZŮ
4. Základní informace k životní situaci.
Občanský průkaz je veřejná listina, kterou občan prokazuje svou totožnost – jméno, popřípadě jména, příjmení, podobu, státní občanství České republiky a další skutečnosti v ní uvedené. Občanský průkaz je povinen mít občan České republiky, který dosáhl věku 15 let a má trvalý pobyt na území České republiky.
Občanský průkaz může mít i občan, jehož svéprávnost byla soudem omezena. Občanský průkaz lze na žádost vydat také občanovi bezprostředně po nabytí státního občanství, občanovi mladšímu 15 let nebo občanovi, který nemá trvalý pobyt na území České republiky.
Občanský průkaz se vydává:
- občanům mladším 15 let s dobou platnosti na 5 let,
- občanům starším 15 let s dobou platnosti na 10 let,
- občanům starším 70 let s dobou platnosti na 35 let,
- občanům starším 12 let, u nichž je dočasně fyzicky nemožné pořídit otisky prstů, s dobou platnosti na 1 rok.
Občanský průkaz je dále prostředkem umožňujícím uložení nebo užití dat potřebných pro elektronickou identifikaci a autentizaci držitele občanského průkazu nebo pro jiné elektronické úkony (dále jen „data pro elektronické využití občanského průkazu“).
Nově občanský průkaz obsahuje bezkontaktní elektronický čip, na kterém jsou uloženy biometrické údaje (zobrazení obličeje a otisky prstů). Biometrické údaje uvedené v nosiči dat lze použít pouze pro účely ověření pravosti občanského průkazu a totožnosti držitele občanského průkazu při překračování státních hranic.
Pro informace k elektronickým funkcím občanského průkazu klikněte zde.
Jaký má služba benefit?
S občanským průkazem můžete prokazovat totožnost při všech úředních jednáních i při vyřizování osobních záležitostí (v bance, pojišťovně, na poště při přebírání doporučených zásilek apod.). Občanský průkaz vám slouží i jako cestovní doklad k cestám do států Evropské unie a k cestám do dalších států, které uznaly občanský průkaz jako cestovní doklad.
Občanský průkaz slouží také ke vzdálenému prokázání totožnosti. Pokud si aktivujete identifikační certifikát v občanském průkazu, můžete si pohodlně vyřídit řadu záležitostí online, kdykoli a odkudkoli. Můžete se jednoduše přihlásit k dostupným online službám na Portálu občana, ale i k řadě dalších portálů a online služeb. Aktuální seznam portálů, kam se může přihlásit je na internetových stránkách Identity občana.
Více informací najdete na: www.gov.cz, www.identitaobcana.cz, www.datoveschranky.info, www.czechpoint.cz, www.mvcr.cz
Občanský průkaz se vydává ve lhůtě 30 dnů. Pokud potřebujete urychleně vydat občanský průkz, můžete požádat o jeho vydání i ve lhůtě do 24 hodin (v pracovních dnech) nebo do 5 pracovních dnů.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Máte povinnost požádat o vydání občanského průkazu, pokud
- jste občan České republiky, máte na jejím území trvalý pobyt a jste starší 15 let,
- máte vydaný občanský průkaz, kterému skončila platnost, nebo došlo ke změně údajů zapsaných v občanském průkazu.
Máte právo na vydání občanského průkazu, pokud
- jste občan České republiky s trvalým pobytem v cizině,
- žádáte za občana mladšího 15 let,
- žádáte za občana omezeného ve svéprávnosti.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí stanovených zákonem č. 269/2021 Sb. o občanských průkazech, v platném znění.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Kdy službu řešit
Máte povinnost požádat o vydání občanského průkazu
1. ve lhůtě do 15 dnů
- po uplynutí platnosti dosavadního občanského průkazu,
- po ohlášení ztráty, odcizení, zničení nebo nebezpečí zneužití občanského průkazu,
- po nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu,
- po nabytí právní moci rozhodutí o skončení platnosti vašeho občanského průkazu z důvodů: poškození průkazu; nesprávných údajů nebo neoprávněně provedených změn v průkazu; podstatné změny vaší podoby,
- po uplynutí 45 dnů ode dne: ohlášení změny místa trvalého pobytu; nabytí právní moci rozhodnutí o změně jména nebo příjmení; nabytí právní moci rozhodnutí o změně rodného čísla; změny pohlaví; změny rodinného stavu nebo registrovaného partnerství, je-li údaj o rodinném stavu zapsán v občanském průkazu.
2. ve lhůtě do 30 dnů
- po dosažení 15 let,
- po nabytí plné svéprávnosti poté, co byla svéprávnost omezena rozhodnutím soudu,
- po ohlášení změny místa trvalého obytu po ukončení pobytu v cizině.
3. ve lhůtě do 60 dnů
- po nabytí státního občanství České republiky.
K podání žádosti o vydání občanského průkazu je nutné dostavit se osobně na:
-
- kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností v České republice, nebo
- v hlavním městě Praze na kterýkoliv Úřad městské části Prahy 1 až 22, nebo
- v případě podání žádosti o vydání občanského průkazu ve zkrácených lhůtách do 5 pracovních dnů nebo v pracovní dny do 24 hodin lze žádost podat i na Ministerstvu vnitra ČR v Praze (Na Pankráci 1623/72, Praha 4) Odkaz na stránky MVČR naleznete zde.
K podání žádosti o vydání dočasného občanského průkazu je nutné dostavit se osobně na:
- kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností v České republice.
Při podání žádosti je nutné předložit doklady stanovené zákonem o občanských průkazech, popřípadě další doklady osvědčující skutečnosti potřebné k odstranění případných rozporů zjištěných při zpracování údajů uvedených v žádosti s údaji vedenými v registru obyvatel, v evidenci obyvatel anebo v evidenci občanských průkazů nebo v evidenci cestovních dokladů.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Občan může podat žádost o vydání občanského průkazu u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností, v hlavním městě Praze u kteréhokoliv úřadu městské části Prahy 1 až 22. Vydávajícím úřadem bude ten obecní úřad obce s rozšířenou působností, u něhož občan podá žádost o vydání občanského průkazu.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Úřad městské části Praha 19
Odbor občansko správní, cestovní doklady
Semilská 43/1, přízemí
telefon: 284080879, 284080834
Odkaz na objednávkový systém v pracovní dobu úřadu naleznete ZDE
1 Předložíte požadované doklady.
2 Úředník vygeneruje a vyplní žádost.
3 Úředník pořídí biometrické údaje (zobrazení obličeje a otisky prstů), proto je nutná osobní přítomnost.
4 Zkontrolujete údaje a žádost o nový občanský průkaz podepíšete přes tablet.
5 Úředník žádost elektronicky odešle k výrobě dokladu.
V žádosti můžete uvést vaše telefonní číslo nebo emailovou adresu pro účely vyrozumění o možnosti převzetí občanského průkazu.
V žádosti můžete uvést, že si občanský průkaz vyzvednete na jiném úřadě. Bude vás to stát 100 Kč.
Při podání žádosti o občanský průkaz vás bude úředník informovat o tom, že:
- při převzetí dokladu můžete zadat bezpečnostní osobní kód (BOK), který slouží k vaší autentizaci při osobním prokázání totožnosti (jde o 4-10místný číselný kód)
- při převzetí dokladu si můžete aktivovat elektronický čip v občanském průkazy, abyste mohl využívat dostupné elektronické služby veřejné správy (např. Portál občana)
Pokud nebudete mít zájem elektronický čip aktivovat, můžete to udělat jindy nebo nemusíte vůbec.
Vyzvednutí
- Občanský průkaz si můžete vyzvednout do 30 dnů od podání žádosti na stejném úřadě, kde jste žádost podal (pokud jste v žádosti neuvedl jiný úřad, kde si chcete občanský průkaz vyzvednout).
- Občanský průkaz vydávaný do 24 hodin lze převzít pouze u Ministerstva vnitra.
- Občanský průkaz vydávaný do 5 pracovních dnů lze převzít u stejného úřadu, kde jste podával žádost nebo u Ministerstva vnitra.
Občanský průkaz mohou převzít tyto osoby
- občan starší 15 let,
- za občana mladšího 15 let zákonný zástupce, poručník, opatrovník, pěstoun, osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do osobní péče, nebo ředitel zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ředitel zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc,
- za občana staršího 15 let, kterému byl jmenován opatrovník z důvodu, že mu jeho zdravotní stav působí obtíže při hájení jeho práv, přebírá občanský průkaz tento opatrovník, umožňuje-li to rozsah jeho působnosti,
- za občana staršího 15 let může občanský průkaz převzít člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem,
- zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem, nemůže-li se žadatel osobně dostavit k převzetí z důvodu omezení na osobní svobodě, z dlouhodobých zdravotních důvodů nebo z jiného závažného důvodu.
Při převzetí nového občanského průkazu je občan povinen odevzdat dosavadní občanský průkaz, který správní orgán znehodnotí. Požádá-li o to občan, správní orgánu mu znehodnocený občanský průkaz ponechá.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Co potřebujete, pokud službu řešíte
Žádost o vydání občanského průkazu se všemi potřebnými údaji zpracuje úředník s využitím údajů z příslušných informačních systémů a vy ji pouze zkontrolujete a podepíšete. Fotografii pořizuje úředník digitálním fotoaparátem při podání žádosti.
K vydání prvního občanského průkazu občanovi, který má trvalý pobyt na území České republiky, se předkládá:
- rodný list,
- doklad o státním občanství, vzniknou-li důvodné pochybnosti o tomto údaji nebo
- cestovní pas.
K vydání prvního občanského průkazu po nabytí státního občanství se předkládá:
- rodný list,
- doklad o státním občanství České republiky.
K vydání prvního občanského průkazunebo občanovi, který nemá trvalý pobyt na území České republiky, nebo který ukončil pobyt v cizině, se předkládá:
- rodný list,
- doklad o státním občanství, nebo
- cestovní pas.
K vydání prvního občanského průkazu občanovi, jehož svéprávnost byla omezena, se předkládá
- rodný list občana, jemuž má být občanský průkaz vydán,
- doklad o státním občanství, vzniknou-li důvodné pochybnosti o tomto údaji, nebo
- cestovní pas,
- rozhodnutí o omezení svéprávnosti občana,
- občanský průkaz nebo cestovní pas opatrovníka,
- veřejná listina, která zakládá nebo potvrzuje oprávnění podat žádost za občana.
Při vydání nového občanského průkazu se předkládá dosavadní občanský průkaz.
Občan, který nemůže předložit dosavadní občanský průkaz, je povinen předložit
- rodný list, a vzniknou-li důvodné pochybnosti o jeho státním občanství, rovněž doklad o státním občanství České republiky, nebo
- průkaz totožnosti; průkazem totožnosti se rozumí doklad, který je veřejnou listinou a ve kterém jsou uvedeny údaje o žadateli, včetně jeho podoby a státního občanství České republiky, umožňující identifikovat tohoto žadatele.
Doklady potřebné k vydání občanského průkazu musí být předloženy v originále, ověřeném opise nebo ověřené kopii.
Doporučujeme požádat 30 dnů před skončením platnosti dosavadního občanského průkazu. Pokud bude občanský průkaz při podání žádosti již neplatný, nelze jím prokazovat zapsané údaje a bude vyžadován rodný list, popř. další doklady.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formuláře se nevyžadují. Potřebné údaje se vyplňují přímo do systému.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatky se vybírají v hotovosti při podání žádosti o OP v pokladně ÚMČ Praha 19.
Přijetí žádosti o vydání občanského průkazu ve lhůtě do 24 hodin pracovního dne:
- při podání žádosti a převzetí u Ministerstva vnitra – 1000,- Kč
- při podání žádosti u obecního úřadu obce s rozšířenou působností – 500,- Kč
- při převzetí u Ministerstva vnitra, pokud byla žádost podána u obecního úřadu obce s rozšířenou působností – 500,- Kč
občanům mladším 15 let:
- při podání žádosti a převzetí u Ministerstva vnitra – 500,- Kč
- při podání žádosti u obecního úřadu obce s rozšířenou působností – 250,- Kč
- při převzetí u Ministerstva vnitra, pokud byla žádost podána u obecního úřadu obce s rozšířenou působností – 250,- Kč
Přijetí žádosti o vydání občanského průkazu ve lhůtě do 5 pracovních dnů:
- při podání žádosti a převzetí u Ministerstva vnitra – 500,- Kč
- při podání žádosti u obecního úřadu obce s rozšířenou působností – 250,- Kč
- při převzetí u Ministerstva vnitra, pokud byla žádost podána u obecního úřadu obce s rozšířenou působností – 250,- Kč
- při podání žádosti a převzetí u stejného obecního úřadu obce s rozšířenou působností – 500,- Kč
občanům mladším 15 let:
- při podání žádosti a převzetí u Ministerstva vnitra – 300,- Kč
- při podání žádosti u obecního úřadu obce s rozšířenou působností – 200,- Kč
- při převzetí u Ministerstva vnitra, pokud byla žádost podána u obecního úřadu obce s rozšířenou působností – 100,- Kč
- při podání žádosti a převzetí u stejného obecního úřadu obce s rozšířenou působností – 300,- Kč
Přijetí žádosti o vydání dočasného občanského průkazu bezprostředně po nabytí státního občanství České republiky
- občanům, kteří dosáhli věku 15 let – 200,- Kč
- občanům mladším 15 let – 100,- Kč
Přijetí žádosti o vydání občanského průkazu občanu mladšímu 15 let – 100,- Kč
Přijetí žádosti o vydání občanského průkazu občanu staršímu 15 let, který nemá trvalý pobyt na území České republiky – 200,- Kč
Přijetí žádosti o vydání občanského průkazu za občanský průkaz poškozený, zničený, ztracený, odcizený, zneplatněný z důvodu nebezpečí zneužití dat pro elektronické využití občanského průkazu nebo obsahující neoprávněně provedené zápisy – 200,- Kč
Přijetí žádosti o vydání občanského průkazu z jiného osobního důvodu v době delší než půl roku před uplynutím platnosti dosavadního občanského průkazu – 200,- Kč
Umožnění převzetí občanského průkazu u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, který občan uvedl v žádosti – 100,- Kč
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
- Občanský průkaz si můžete vyzvednout do 30 dnů od podání žádosti na stejném úřadě, kde jste žádost podal (pokud jste v žádosti neuvedl jiný úřad, kde si chcete občanský průkaz vyzvednout).
- Občanský průkaz vydávaný do 24 hodin lze převzít pouze u Ministerstva vnitra.
- Občanský průkaz vydávaný do 5 pracovních dnů lze převzít u stejného úřadu, kde jste podával žádost nebo u Ministerstva vnitra.
Informaci o hotových dokladech můžete sledovat na stránce hotové doklady
- V případě vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě (v pracovních dnech do 24 hodin nebo do 5 pracovních dnů) je vydávajícím orgánem rovněž Ministerstvo vnitra. Žádost o vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě lze podat u Ministerstva vnitra nebo u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností, v hlavním městě Praze u kteréhokoliv úřadu městské části Prahy 1 až 22. Občanský průkaz vydávaný do 24 hodin lze převzít pouze u Ministerstva vnitra.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Převzetí občanského průkazu
Žadatel o vydání občanského průkazu je povinen převzít občanský průkaz na pracovišti správního orgánu příslušného k předání občanského průkazu.
Nemůže-li se žadatel o vydání občanského průkazu z důvodu omezení na osobní svobodě, z dlouhodobých zdravotních důvodů nebo z jiného závažného důvodu dostavit k převzetí občanského průkazu na pracoviště správního orgánu příslušného k předání občanského průkazu, správní orgán, v jehož správním obvodu se žadatel zdržuje, umožní žadateli na základě jeho požadavku převzetí občanského průkazu i mimo své pracoviště. V případě občanského průkazu, který má být vydán ve zrychleném režimu, se jeho předání mimo pracoviště správního orgánu příslušného k předání občanského průkazu provede ve lhůtě do 30 dnů ode dne podání žádosti o vydání občanského průkazu.
Nemůže-li se žadatel o vydání občanského průkazu ze závažných důvodu dostavit k převzetí občanského průkazu na pracoviště správního orgánu příslušného k předání občanského průkazu, může za něj občanský průkaz převzít jeho zmocněnec. Zmocní-li žadatel k převzetí občanského průkazu jinou osobu, je zmocněnec povinen při převzetí občanského průkazu předložit zvláštní plnou moc s úředně ověřeným podpisem žadatele.
Informaci o vyhotovených občanských průkazech zjistíte zde.
Převzetí občanských průkazů vydaných ve zkrácených lhůtách 5 pracovních dní nebo 24 hodin v pracovních dnech u Ministerstva vnitra ČR, Na Pankráci 1623/72, Praha 4, je možné:
pondělí: 8:00 – 11:00, technologická pauza pro dezinfekci prostor, 13:00 – 17:00
úterý: 8:00 – 11:00, technologická pauza pro dezinfekci prostor, 13:00 – 15:00
středa: 8:00 – 11:00, technologická pauza pro dezinfekci prostor, 13:00 – 17:00
čtvrtek: 8:00 – 11:00, technologická pauza pro dezinfekci prostor, 13:00 – 15:00
pátek: 8:00 – 11:00, technologická pauza pro dezinfekci prostor, 12:00 – 14:00
Pro objednání se u MVČR klikněte zde.
Postup při převzetí občanského průkazu
Žadatel o vydání občanského průkazu je povinen při převzetí občanského průkazu prokázat svou totožnost. Toto se nepoužije, pokud správní orgán příslušný k předání občanského průkazu ověří totožnost žadatele pomocí občanského průkazu připraveného k převzetí.
Žadatel o vydání občanského průkazu je povinen při převzetí občanského průkazu podepsat digitalizovaným podpisem potvrzení o převzetí občanského průkazu. Digitalizovaný podpis žadatele se nevyžaduje, pokud mu v jeho provedení brání těžko překonatelná překážka.
Žadatel o vydání občanského průkazu, který dosáhl věku 15 let, má právo při převzetí občanského průkazu za asistence úřední osoby provést aktivaci nebo jinou správu dat pro elektronické využití občanského průkazu, která jsou v občanském průkazu uložena z moci úřední (dále jen „státní data pro elektronické využití občanského průkazu“). V případě převzetí občanského průkazu mimo pracoviště správního orgánu příslušného k předání občanského průkazu a v případě, kdy občanský průkaz přebírá za žadatele jiná osoba nebo jeho zmocněnec se státní data pro elektronické využití občanského průkazu neaktivují.
Státní data pro elektronické využití občanského průkazu jsou:
BOK (Bezpečnostní osobní kód) – slouží k dodatečné autentizaci držitele občanského průkazu při fyzickém prokázání jeho totožnosti nebo k autentizaci držitele občanského průkazu při ohlášení ztráty, odcizení nebo nebezpečí zneužití občanského průkazu prostřednictvím elektronické aplikace pro ohlašování ztráty, odcizení nebo nebezpečí zneužití občanského průkazu. Bezpečnostní osobní kód může držitel občanského průkazu aktivovat po prokázání své totožnosti zadáním jím zvolené kombinace číslic při převzetí občanského průkazu za asistence úřední osoby u správního orgánu příslušného k předání občanského průkazu nebo i po převzetí občanského průkazu za asistence úřední osoby u kteréhokoliv pověřeného úřadu.
Upozorňujeme, že k datu 1.8.2021 Ministerstvo vnitra ČR zneplatní všechny dříve zadané bezpečnostní osobní kódy podle zákona č. 328/1999 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti nového zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech!!!
IOK (Identifikační osobní kód) – slouží k přístupu k identifikačnímu certifikátu a je využíván při vzdálené autentizaci držitele a k přístupu k identifikačním údajům držitele. Tvoří jej 4 -10 číslic, které si občan sám zvolí. Po třetím chybném po sobě jdoucím zadání IOK se přístup k identifikačnímu certifikátu zablokuje. Odblokování lze provést zadáním DOK.
DOK (Deblokační osobní kód) – slouží k odblokování přístupu k identifikačnímu certifikátu. Po desátém chybném po sobě jdoucím zadání DOK se přístup k identifikačnímu certifikátu zablokuje. Odblokování přístupu k identifikačnímu certifikátu provede na žádost držitele kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností zadáním nového IOK a DOK.
Po dobu platnosti občanského průkazu může držitel všechny osobní kódy změnit. Změnu BOK lze provést s využitím elektronické identifikace a zvláštní elektronické aplikace umožňující dálkový přístup nebo u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Změnu IOK a DOK lze provést s využitím zvláštní elektronické aplikace nebo u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
Pro využívání elektronické části občanského průkazu pro kontakt s veřejnou správou je nezbytné, aby si občan na vlastní náklady pořídil externí USB čtečku karet (kontaktní nebo bezkontaktní). Elektronickou identifikaci občané využijí pro elektronické přihlašování k online službám např. České správy sociálního zabezpečení, finanční správy, pro služby aplikace CzechPOINT@home a další služby veřejné správy přes portál občana, který je dostupný na webových stránkách www.portal.gov.cz
Pro využívání elektronických služeb veřejné správy je nezbytné připojit USB čtečku karet k počítači a stáhnout si program eObčanka z webové stránky www.info.eidentita.cz.
Za občana mladšího 15ti let občanský průkaz převezme zákonný zástupce, místo zákonného zástupce může občanský průkaz převzít opatrovník, pěstoun, osoba, které byl občan svěřen do výchovy nebo ředitel zařízení pro výkon ústavní výchovy anebo zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc.
Za občana, jehož svéprávnost je omezena tak, že není způsobilý požádat o vydání občanského průkazu, přebírá a převzetí občanského průkazu svým podpisem potvrzuje opatrovník. Za občana staršího 15 let může občanský průkaz převzít člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem.
Poučení pro držitele občanského průkazu
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Elektronické podání žádosti o OP – viz stránky MV ČR
Informaci o vyhotovených občanských průkazech zjistíte zde.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 269/2021 Sb. | o občanských průkazech, v platném znění |
Zákon č. 270/2021 Sb. | kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o občanských průkazech, v platném znění |
Vyhláška č. 281/2021 Sb. | k provedení zákona o občanských průkazech a některých ustanovení zákona o cestovních dokladech a zákona o základních registrech, v platném znění |
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1157 |
18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád.
Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Podmínky pro vydání občanského průkazu stanoví zákon o občanských průkazech a při jejich splnění se vydá občanský průkaz. Nevydává se rozhodnutí, proti kterému by bylo možné se odvolat.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Pokud nesplníte povinnost nebo porušíte zákaz stanovený zákonem o občanských průkazech, můžete se dopustit přestupku. Podle § 65 zákona o občanských průkazech se přestupku se dopustí ten, kdo:
- úmyslně poškodí, zničí, odcizí nebo zneužije občanský průkaz,
- poruší zákaz odebírat občanský průkaz při vstupu do objektů nebo na pozemky,
- poruší zákaz přijímat občanský průkaz jako zástavu,
- poruší zákaz pořizovat kopii občanského průkazu bez souhlasu držitele občanského průkazu,
- poruší zákaz provádět v občanském průkazu zápisy, změny nebo opravy,
- nepožádá o vydání nového občanského průkazu ve lhůtě do 30 dnů ode dne,
- ve kterém dosáhl věku 15 let,
- nabyl plné svéprávnosti poté, co byla jeho svéprávnost omezena rozhodnutím soudu, nebo
- ohlásil změnu místa trvalého pobytu po ukončení pobytu v cizině,
- nepožádá o vydání nového občanského průkazu ve lhůtě do 15 dnů ode dne, ve kterém došlo ke skončení platnosti jeho dosavadního občanského průkazu z důvodu
- uplynutí doby v něm uvedené,
- ohlášení jeho ztráty, odcizení, zničení nebo nebezpečí zneužití,
- nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu,
- nabytí právní moci rozhodnutí o skončení platnosti občanského průkazu,
- ohlášení změny místa trvalého pobytu,
- nabytí právní moci rozhodnutí o změně jména nebo příjmení,
- nabytí právní moci rozhodnutí o změně rodného čísla,
- změny pohlaví,
- změny rodinného stavu nebo registrovaného partnerství, je-li tento údaj zapsán v občanském průkazu,
- nepožádá o vydání nového občanského průkazu ve lhůtě do 60 dnů ode dne
- ve kterém nabyl státní občanství České republiky,
- poruší povinnost chránit občanský průkaz před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením nebo nebezpečím zneužití,
- nepřevezme občanský průkaz,
- neodevzdá nebo nepředloží občanský průkaz ke znehodnocení.
Za přestupek uvedený v bodech 1., 2., 3., 4., 5., 9. a 11. lze uložit pokutu do 10 000 Kč, za přestupek v bodech 6., 7., 8. a 10. lze uložit pokutu do 15 000 Kč.
Pokud nemáte v občanském průkazu zapsán údaj o rodinném stavu nebo registrovaném partnerství, nemáte povinnost požádat o vydání nového občanského průkazu při změně tohoto údaje a nedopouštíte se tedy přestupku.
Pokud se zdržujete delší dobu mimo Českou republiku a skončí vám platnost občanského průkazu, můžete si požádat o vydání nového občanského průkazu až po návratu z ciziny.
Skutečnost, že jste se zdržoval dlouhodobě v cizině a nemohl tak splnit povinnost výměny občanského průkazu, bude třeba prokázat úřadu příslušnému k vydání občanského průkazu, neboť nesplnění povinnosti provést výměnu občanského průkazu po skončení jeho platnosti je přestupkem. Dlouhodobý pobyt v cizině můžete prokázat např. dokladem o studiu, pracovní smlouvou, nájemní smlouvou, razítky v cestovním pasu.
21. Nejčastější dotazy
—
22. Další informace
Doba platnosti občanského průkazu:
– 5 let u občanů ve věku od 0 do 15 let
– 10 let u občanů starších 15 let
– 35 let u občanů starších 70 let
Skončení platnosti OP před datem uvedeným v OP může nastat :
– po sňatku, rozvodu, ovdovění
– po zrušení údaje o místu trvalého pobytu
– ukončením trvalého pobytu na území ČR
– ohlášením ztráty, odcizení OP
- Při ohlášení ztráty nebo odcizení OP se stává tento OP neplatným! Jeho neplatnost je po oznámení ztráty a odcizení zaznamenána v evidenci OP, což je z důvodu ochrany původního držitele, proti případnému zneužití OP. V případě, že ztracený nebo odcizený OP bude znovu nalezen, je nutné ho odevzdat, neboť jeho platnost nelze obnovit.
23. Informace o popisovaném postupu je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
www.mvcr.cz, Portál veřejné správy
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
Změna jména, příjmení, trvalého pobytu, rodného čísla, stavu (pokud má občan uveden v OP údaj o rodinném stavu). Při všech těchto změnách je povinnost požádat o nový OP.
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
OOS – Odbor občansko správní
26. Kontaktní osoba
Vedoucí Odboru občansko správního
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
6.8.2020
28. Popis byl naposledy aktualizován
17.4.2023
29. Datum konce platnosti popisu
Nestanoveno.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Jednací jazyk – český jazyk