1. Identifikační číslo

2. Kód

3. Pojmenování (název) životní situace.

OHLÁŠENÍ ŽIVNOSTI ŘEMESLNÉ PRO PRÁVNICKÉ OSOBY SE SÍDLEM V NĚKTERÉM Z ČLENSKÝCH STÁTŮ EU, EHP A ŠVÝCARSKA

(unijní právnická osoba)

4. Základní informace k životní situaci.

Živností je ve smyslu § 2 živnostenského zákona soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených živnostenským zákonem.

Kromě všeobecných podmínek provozování živnosti musí podnikatel splňovat pro provozování živnosti řemeslné zvláštní podmínky provozování živnosti, tj. odbornou způsobilost. Řemeslné živnosti jsou uvedeny v příloze č. 1 živnostenského zákona.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Právnická osoba se sídlem mimo území České republiky („zahraniční právnická osoba“) může na území České republiky provozovat živnost za stejných podmínek a ve stejném rozsahu jako česká osoba, pokud ze živnostenského zákona nebo zvláštního zákona nevyplývá něco jiného.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

U zahraniční právnické osoby musí všeobecné a zvláštní podmínky provozování živnosti (§ 6 odst. 1 a § 7 živnostenského zákona) splňovat odpovědný zástupce.

Do funkce odpovědného zástupce se ustanoví vedoucí organizační složky umístěné na území České republiky, pokud splňuje podmínky pro výkon funkce odpovědného zástupce podle živnostenského zákona; nesplňuje-li vedoucí organizační složky tyto podmínky, ustanovuje podnikatel odpovědného zástupce z jiných osob.

Všeobecné podmínky provozování živnosti:
– dosažení věku 18 let,
– způsobilost k právním úkonům,
– bezúhonnost.

Zvláštní podmínky provozování živnosti – odborná způsobilost pro řemeslné živnosti se prokazuje dokladem o:
– řádném ukončení středního vzdělání s výučním listem v příslušném oboru vzdělání,
– řádném ukončení středního vzdělání s maturitní zkouškou v příslušném oboru vzdělání, nebo s předměty odborné přípravy v příslušném oboru,
– řádném ukončení vyššího odborného vzdělání v příslušném oboru vzdělání

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Ohlášení živnosti můžete podat na kterémkoliv živnostenském úřadu v ČR. Podání lze učinit také prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy, Českého podacího ověřovacího informačního národního terminálu, Czech POINT, kterými jsou:

– notáři,
– krajské úřady,
– matriční úřady,
– obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a úřady městských částí hlavního města Prahy, jejich seznam stanoví prováděcí právní předpis,
– zastupitelské úřady stanovené prováděcím právním předpisem,
– držitel poštovní licence a Hospodářská komora ČR.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Ohlášení je možno podat osobně u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu – centrálního registračního místa (CRM) nebo zaslat tomuto úřadu poštou nebo elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem nebo do datové schránky tohoto úřadu).
Dále je možno ohlášení podat osobně prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT).

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Úřad městské části Praha 19

Odbor živnostenský
Semilská 43/1, 2. patro vlevo, 197 00

Vachová Zdeňka – Fyzické osoby a Právnické osoby A – L  – tel:284080854

Toušková Dagmar – Fyzické osoby a Právnické osoby M – Ž   – tel:284080859

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

  • – Ohlášení živnosti (vyplněné předem, případně vyplněné na místě).
    – Je-li odpovědný zástupce státním příslušníkem Evropské unie, předkládá výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný příslušným soudním nebo správním orgánem státu, jehož je občanem, nebo státu posledního pobytu. Za státního příslušníka členského státu Evropské unie se považuje i státní příslušník jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru a občan Švýcarské konfederace, včetně jejich rodinných příslušníků, a státní příslušník třetí země, kterému bylo členským státem přiznáno postavení dlouhodobě pobývajícího rezidenta, včetně jeho rodinných příslušníků, kterým byl povolen dlouhodobý pobyt na území České republiky. Pokud stát takový výpis nebo doklad nevydává, předkládá čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo orgánem členského státu, jehož je občanem, nebo státu posledního pobytu (ne starší 3 měsíců). Doklad může být nahrazen dokladem o odborné způsobilosti, pokud prokazuje i bezúhonnost.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

„Jednotný registrační formulář pro právnické osoby“ (JRF), prostřednictvím kterého lze učinit na obecním živnostenském úřadu podání i k dalším úřadům, a to finančnímu úřadu a úřadu práce.

Formulář lze získat na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.

Při osobní návštěvě úřadu vyplníme formuláře, na základě vašich požadavků, za vás.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

  • 1000 Kč za přijetí žádosti o koncesi při vstupu do živnostenského podnikání
  •   500 Kč za další přijetí žádosti o koncesi

Správní poplatek ve výši 1000 Kč za podání ohlášení živnosti nebo žádosti o koncesi se vybírá při vstupu podnikatele do živnostenského podnikání, další ohlášení živnosti či žádosti o koncesi je zpoplatněno poplatkem ve výši 500 Kč. V rámci jednoho podání ohlášení či žádosti o koncesi lze učinit ohlášení nebo požádat o koncesi pro více předmětů podnikání – živností, podnikatel zaplatí vždy pouze jeden správní poplatek.

Osvobození od poplatku podle § 8 zákona o správních poplatcích:

• úkony prováděné v důsledku změny nebo opravy názvu obce, města, kraje, ulice, jiného veřejného prostranství, rodného čísla a úkony, prováděné v důsledku rozhodnutí z moci úřední  podle § 8 odst. 2 písm. b) zákona,

Správní poplatky je možné uhradit několika způsoby:

  • v hotovosti nebo prostřednictvím platebních karet VISA, VISA Elektron, MasterCard, MasterCard Elektronic, Maestro v pokladně ÚMČ Praha 19 nebo
  • bezhotovostním převodem na účet Městské části Praha 19, č. účtu 19-2000932309/0800 vedený u České spořitelny, a.s. při platbě nutno uvést VS 1361601, KS 0379

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Jsou-li splněny podmínky stanovené živnostenským zákonem pro ohlášení živnosti, živnostenský úřad ve lhůtě 5 dnů ode dne doručení ohlášení provede zápis do živnostenského rejstříku a vydá podnikateli výpis.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci postupu nejsou stanoveni

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

– Přihlásit sebe a zaměstnance u místně příslušné správy sociálního zabezpečení (do 8 dnů).
– Přihlásit sebe a zaměstnance u zvolené zdravotní pojišťovny (do 8 dnů).
– Podat přihlášku k povinnému úrazovému pojišťění za zaměstnance (alespoň minimálně 1 zaměstnanec).

Spuštěním základních registrů ode dne 1.7.2012 se zásadním způsobem mění obvyklé postupy orgánů veřejné moci. Podle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, by úřady neměly po účastnících řízení požadovat doložení údajů vedených v jednotlivých registrech.

Další informace v případě zájmu můžete získat na těchto webových stránkách:
http://www.mvcr.cz/clanek/informace-pro-ucastniky-rizeni.aspx
http://www.szrcr.cz

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Datová schránka, do níž lze zaslat datovou zprávu, má identifikátor: ji9buvp

Adresa pro elektronické podání s elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu je podatelna@kbely.mepnet.cz

Podání, která nejsou opatřená zaručeným elektronickým podpisem, je nutno do 5 dnů doložit písemně (poštou) nebo ústně do protokolu při osobní návštěvě úřadu.
Aplikace JRF
Podání vůči živnostenskému úřadu lze učinit on-line prostřednictvím aplikace JRF, která je ke stažení na stránkách www.rzp.cz . Pomocí aplikace lze vyplnit a odeslat formuláře, nutné je použití elektronického podpisu založeného na kvalifikovaném certifikátu.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

18. Jaké jsou související předpisy

  • – zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů
    – zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
    – zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
    – zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů
    – zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů
    – zákon č. 222/2009 Sb., o volném pohybu služeb, ve znění pozdějších předpisů
    – zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů
    – zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů
    – zákon č. 247/2006 Sb., o omezení provozu zastaváren a některých jiných provozoven v noční době, ve znění pozdější

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Odvolání proti rozhodnutí obecního živnostenského úřadu se podává ke krajskému živnostenskému úřadu prostřednictvím obecního živnostenského úřadu, který rozhodnutí vydal a musí být podáno ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí.

Odvolání proti rozhodnutí obecního živnostenského úřadu se podává na: Živnostenský a občanskosprávní odbor, Magistrát hlavního města Prahy.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Provozování činnosti, která je předmětem živnosti je posuzováno jako přestupek neoprávněného podnikání s následkem uložení pokuty.

21. Nejčastější dotazy

22. Další informace

23. Informace o popisovaném postupu je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Internetové stránky Ministerstva průmyslu a obchodu nebo businessinfo.cz

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

OŽ – Odbor živnostenský

26. Kontaktní osoba

Vedoucí OŽ – Dana Žabová

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

20. 6. 2021

28. Popis byl naposledy aktualizován

27. 7. 2021

29. Datum konce platnosti popisu

Nestanoveno.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace