Kontaktní místo Czech Point naleznete po vstupu do hlavní budovy úřadu vpravo, v podatelně.
Oficiální stránky projektu: www.czechpoint.cz
Czech POINT, neboli Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál
je asistovaným místem výkonu veřejné správy, jejím prostřednictvím mohou právnické osoby, instituce a občané získat ověřené výstupy z katastru nemovitostí, z rejstříku trestů, z obchodního a živnostenského rejstříku… Projekt Czech POINT by měl zredukovat přílišnou byrokracii ve vztahu občan – veřejná správa. Občan již nemusí navštívit několik úřadů k vyřízení jednoho problému.
Služby Czech POINT pro veřejnost lze obecně rozdělit do těchto kategorií:
- výpisy z informačních systémů veřejné správy – např. výpis z Rejstříku trestů nebo Katastru nemovistostí
- podání vůči státní správě – např. ohlášení živnosti do registru živnostenského podnikání
- základní registry – např. výpisy ze základních registrů, nebo podání žádosti o změnu údajů
- datové schránky – např. žádost o zřízení datové schránky, žádost o zneplatnění přístupových údajů a vydání nových, atd.
- autorizovaná konverze na žádost a související služby – Úschovna a Centrální úložiště ověřovacích doložek
Pro více informací klikněte na požadovanou službu
Seznam kvalifikovaných dodavatelů je veden Ministerstvem místního rozvoje jako součást Informačního systému o veřejných zakázkách. Ministerstvo místního rozvoje do seznamu zapisuje dodavatele, kteří splnili kvalifikaci podle § 53 a § 54 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, splnění kvalifikace doložili ministerstvu příslušnými doklady a zaplatili správní poplatek.
Tato služba je především určena firmám a dodavatelům, kteří mají zájem se ucházet o veřejné zakázky. Výpisem ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů tak může dodavatel v zadávacím řízení nahradit doklady prokazující splnění základních a profesních kvalifikačních kritérií. Zadavatel je povinen výpis ze seznamu uznat, není-li starší více než 3 měsíce.
Jde o veřejný rejstřík, požádat o výstup může kdokoliv. Pro získání výstupu ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů je nutné znát pouze identifikační číslo organizace.
Vydání první strany výpisu je zpoplatněno částkou, jejíž maximální výše je zákonem omezena na 100,- Kč; každá další strana výpisu je zpoplatněna částkou, jejíž maximální výše je zákonem omezena na 50,- Kč.
Tato služba umožňuje občanům zjistit na kontaktním místě veřejné správy stav trestných bodů (bez bodů ve správním řízení). Výpis je poskytován z Centrálního registru řidičů vedeného Ministerstvem dopravy, jehož součástí je právě i evidence bodového hodnocení. Tento výpis má pouze informativní charakter pro občany, nenahrazuje výpis z karty řidiče pro styk s úřady.
Vydávání výpisů o trestných bodech řidičů kontaktními místy veřejné správy je upraveno zákonem č. 480/2008 Sb.
O výpis může zažádat pouze žadatel sám, nebo jím určený zmocněnec. Osoba, která na pracovišti Czech POINT o výpis žádá, musí mít platný doklad totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas) a musí mít přiděleno rodné číslo. Výpis lze vydat i cizincům, kteří mají například trvalé bydliště v České republice.
Pro dohledání řidiče v registru je možné nepovinně zadat i číslo řidičského průkazu.
Správní poplatek, který žadatel zaplatí na samosprávních úřadech je za první stránku max. 100,-Kč a za každou další max. 50,-Kč. U ostatních provozovatelů kontaktních míst (Česká pošta, Hospodářská komora, notáři) se poplatek řídí vnitřními sazebníky jednotlivých organizací.
Insolvenční rejstřík je informační systém veřejné správy, který je spravován Ministerstvem spravedlnosti ČR. Jeho základní úlohou je zajistit maximální míru publicity o insolvenčních řízeních a umožnit sledování jejich průběhu. Prostřednictvím insolvenčního rejstříku jsou zveřejňovány veškeré relevantní informace týkající se insolvenčních správců, dokumenty z insolvenčních spisů i zákonem stanovené informace týkající se dlužníků.
Jedná se o veřejně přístupný rejstřík, není tedy nutné ověřovat totožnost žadatele. V rejstříku je možné vyhledávat na základě dvou parametrů – identifikačního čísla organizace (hledání příslušné organizace) a podle osobních údajů (hledání konkrétní osoby). Poplatek za ověřený výpis se řídí zákonem o správních poplatcích, tzn. 100 Kč za první stranu a 50 Kč za každou následující stranu.
O výpis z Katastru nemovitostí České republiky může požádat anonymní žadatel. Výpis lze požadovat na základě listu vlastnictví nebo podle seznamu nemovitostí.
- Pokud žadatel žádá výpis podle listu vlastnictví, musí znát katastrální území a číslo listu vlastnictví. Vydání první strany výpisu je zpoplatněno částkou, jejíž maximální výše je zákonem omezena na 100,- Kč; každá další strana výpisu je zpoplatněna částkou, jejíž maximální výše je zákonem omezena na 50,- Kč.
- Pokud žadatel žádá o výpis podle seznamu nemovitostí, měl by znát katastrální území a dále buď parcelní číslo požadované nemovitosti, jedná-li se o pozemek, nebo stavební parcelu případně číslo popisné, jedná-li se o stavbu. I v tomto případě je poplatek za ověřený výstup stejný jako v předchozím případě.
O výpis lze zažádat i podle seznamu jednotek, v případě, že budova je dělena na jednotky, což je typické u větších staveb, dělících se na jednotlivé byty, garáže atd. V tomto případě pochopitelně musí žadatel znát nejen popisné číslo domu, ale i přesné číslo bytu v domě.
Na kontaktních místech lze žádat o úplný nebo částečný výpis z Katastru nemovitostí, kdy lze vydat výpis např. pouze s některými nemovitostmi, uvedenými na listu vlastnictví.
Požádat lze rovněž o výpis snímku z katastrální mapy. V tomto případě musí žadatel znát v případě pozemku údaje o parcele (kmenové číslo a poddělení čísla), nebo v případě stavby typ a číslo stavby.
Žadatel o výpis z Rejstříku trestů musí mít platný doklad totožnosti a musí mít přiděleno rodné číslo. To znamená, že výpis lze vydat i cizincům, kteří mají například trvalé bydliště v České republice. Na pracovištích Czech POINT lze vydávat výpisy i zplnomocněncům, kteří žádají o výpis z Rejstříku trestů na základě úředně ověřené plné moci.
Žadatel může požádat, aby do výpisu byly zahrnuty také údaje z Rejstříku trestů z jiného členského státu EU, v němž žadatel pobýval.
V dalším kroku se vytiskne žádost o vydání výpisu, kterou žadatel podepíše.
Podle §11a odst. 1 zákona č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, v platném znění lze vydat výpis z evidence Rejstříku trestů osobě, které se výpis týká, pouze na základě písemné žádosti. Tuto žádost není třeba ručně vyplňovat, klient ji obdrží vyplněnou k podpisu předtím, než mu je výpis z Rejstříku trestů vydán. Tato žádost se archivuje dle zákona.
Na základě podepsané písemné žádosti odešle pracovník Czech POINT elektronickou žádost na trestů, který odpoví buď předáním výpisu, nebo informací o zařazení žádosti do tzv. manuálního zpracování.
V případě, že trestů odpoví předáním elektronického výpisu, se tento výpis vytiskne, doplní ověřovací doložkou a zkompletuje. Žadatel převezme výpis a zaplatí správní poplatek ve výši 100 Kč (bez ohledu na počet stran, v souladu se zákonem č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích ve znění pozdějších předpisů). Správní poplatek je příjmem ověřující obce. Na poskytnutý výpis se nevylepuje žádný kolek.
V případě tzv. manuálního zpracování je žadateli pouze vytištěn tzv. šatní lístek, který obsahuje lhůtu, do kdy by měl být výpis připraven. Žadatel v daném termínu dorazí libovolné kontaktní místo a na základě šatního lístku a dokladu totožnosti si nechá vydat výpis z Rejstříku trestů. Žadatel uhradí správní poplatek ve výši 100 Kč bez ohledu na počet stran.
V souvislosti s přijetím zákona č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim, a zákona č. 420/2011 Sb., o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim, vznikla na Ministerstvu spravedlnosti evidence Rejstříku trestů právnické osoby.
Z této evidence je vydáván výpis z Rejstříku trestů právnické osoby. Údaje z evidence Rejstříku trestů právnických osob, které se uvádějí ve výpisu, jsou veřejně přístupné, žadatelem může být kterákoliv fyzická osoba. Z tohoto důvodu se při podání žádosti o výpis týkající se právnické osoby neověřuje totožnost osoby, která žádost podává. Žádost se netiskne, ani nearchivuje.
Správní poplatek za vydání výpisu je ve výši max. 100 Kč za první stranu a za každou následující max. 50 Kč.
V případě, že subjekt nemá v České republice přiděleno identifikační číslo osoby, nelze vydat výpis na počkání. Žadatel se může obrátit přímo na trestů, Soudní 140 66, Praha 4. Vzor žádosti o výpis lze nalézt zde.
O výpis z Veřejných rejstříků (viz zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob) může požádat anonymní žadatel. Výpis lze požadovat na základě znalosti identifikačního čísla osoby (IČO) zapsané v jednom z veřejných rejstříků.
Veřejnými rejstříky právnických a fyzických osob se rozumí:
- spolkový rejstřík
- nadační rejstřík
- rejstřík ústavů
- rejstřík společenství vlastníků jednotek
- obchodní rejstřík
- rejstřík obecně prospěšných společností
Pracovník kontaktního místa Czech POINT může vydat:
- Úplný výpis – jsou v něm obsaženy všechny informace, které byly zapsány v obchodním rejstříku po dobu existence firmy.
- Výpis platných – obsahuje souhrn informací o firmě k aktuálnímu datu.
Vydání první strany výpisu je zpoplatněno částkou, jejíž maximální výše je zákonem omezena na 100 Kč; každá další strana výpisu je zpoplatněna částkou, jejíž maximální výše je zákonem omezena na 50 Kč.
O výpis z Živnostenského rejstříku České republiky může požádat anonymní žadatel.
Výpis lze požadovat na základě znalosti identifikačního čísla (IČO) organizace.
Vydání první strany výpisu je zpoplatněno částkou, jejíž maximální výše je zákonem omezena na 100,- Kč; každá další strana výpisu je zpoplatněna částkou, jejíž maximální výše je zákonem omezena na 50,- Kč.
Služba Zprostředkovaná identifikace vychází ze zákona č. 253/2008 Sb., který řeší opatření zabraňující zneužívání finančního systému k legalizaci výnosů z trestné činnosti. Pokud účastník obchodního vztahu musí prokázat svoji totožnost takzvaně ‘‘tváří v tvář‘‘ a přitom se k určitým obchodním jednáním nemůže dostavit osobně, tak právě v těchto případech lze využít služby Zprostředkované identifikace. Účelem této služby je tedy, za podmínek stanovených zákonem, jednoznačně identifikovat osoby obchodního vztahu a tím zamezit nelegálním tokům peněz, které by mohly pocházet z trestné činnosti prostřednictvím fiktivních osob či firem.
Zprostředkovanou identifikaci mohou klienti využít při obchodních jednáních u tzv. povinných osob (§ 2 odst. 1, 2, 3), tj. u osob, které musí za určitých podmínek klienta vždy jednoznačně ztotožnit, jsou to zejména banky, spořitelní a úvěrová družstva, finanční instituce jako například investiční společnosti, platební instituce, poskytovatelé leasingu, záruk, úvěrů nebo peněžních půjček, pojišťovny, směnárny, kasina, obchodníci s nemovitostmi, některé právní profese, bazary a zastavárny a také jakýkoli podnikatelský subjekt před uskutečněním obchodu mimo obchodní vztah pokud dosáhne hodnoty nad 15 000 EUR.
Výstupní dokument Zprostředkované identifikace, získává status veřejné listiny, a jako taková může být přímo použita k prokázání identifikace jak u povinných osob v České republice, tak i v některých cizích státech, které mají s Českou republikou uzavřenu úmluvu o zrušení požadavků ověřování cizích veřejných listin. Za provedení identifikace se hradí správní poplatek ve výši 200,-Kč v pokladně úřadu.
Vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s autovraky, definuje informační systém sledování toků vybraných autovraků pro evidenci přijatých autovraků.
Pro evidenci autovraků je nutné, aby se provozovatelé autovrakovišť zaregistrovali na MA ISOH, což je jim právě umožněno přes Czech POINT. Provozovatelé autovrakovišť potřebují získat přístupové údaje do systému evidence autovraků. Přístupové údaje obsahují přihlašovací jméno a heslo, které jednoznačně identifikují provozovatele a provozovnu zařízení ke sběru vybraných autovraků. Přístup do systému může získat pouze podnikatelský subjekt, který k provozování činnosti sběru vybraných autovraků získal povolení od příslušného krajského úřadu.
Pro vydání přístupových údajů do MA ISOH musí žadatel předložit:
- identifikaci provozovatele (identifikační číslo organizace),
- platný dokladu totožnosti,
- plnou moc k převzetí oprávnění k přístupu do MA ISOH v případě, že se nejedná o statutární orgán provozovatele.
Podrobnější informace o problematice autovraků jsou k dispozici na http://autovraky.cenia.cz/ v sekci Odpadové hospodářství.
Kontaktní místa Czech POINT mohou provést následující činnosti související s MA ISOH:
- registrace a vydání přístupových údajů,
- změna v přiřazení provozoven k uživatelským účtům,
- vygenerování jednorázového hesla k existujícím účtům.
Pracovník kontaktního místa provádí kontrolu totožnosti žadatele pouze za účelem ověření, zda je daný žadatel oprávněn jednat za příslušnou instituci.
Vydání první strany výpisu je zpoplatněno částkou, jejíž maximální výše je zákonem stanovena na 100 Kč; každá další strana výpisu je zpoplatněna částkou, jejíž maximální výše je zákonem stanovena na 50 Kč.
Podle § 72 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenského zákona), lze veškerá podání obecním živnostenským úřadům předat prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy. Jde o:
ohlášení živnosti
- ohlášení údajů, vedených v živnostenském rejstříku, nebo jejich změn
- žádost o udělení koncese
- žádost o změnu rozhodnutí o udělení koncese.
Žadatel při podání předkládá vyplněný jednotný registrační formulář, který získá na Hospodářské komoře nebo na Ministerstvu průmyslu a obchodu. Listinnou formu podání pracovník Czech POINTu převezme a odešle na zvolený živnostenský úřad.
Správní poplatek vybíraný pracovištěm Czech POINT činí v případě samosprávních úřadů 50 Kč za přijetí podání, na ostatních kontaktních místech Czech POINT podle ceníku. Další poplatek se vybírá dle druhu podání. Tento druhý poplatek je určen pro Živnostenský úřad, na který je poté kontaktním místem Czech POINT zasílán. Změna v RŽP je aktivní do 5 pracovních dní.
Na základě zákona č.111/2009 Sb., o základních registrech, v pozdějším znění jsou provozovány základní registry, které tvoří:
- registr obyvatel (ROB),
- registr osob (ROS),
- registr práv a povinností (RPP) a
- registr územní identifikace adres a nemovitostí (RUIAN).
Veškeré informace k základním registrům naleznete na webu Správy základních registrů: http://www.szrcr.cz/
Kontaktní místa Czech POINT provádějí několik agend základních registrů podle § 14 výše zmíněného zákona. Jedná se buď o pořízení výpisu z příslušného registru, nebo o žádost o změnu údajů v registru. Žadatelem může být fyzická osoba, nebo podnikající . Dále to může být zmocněnec, který musí předložit úředně ověřenou plnou moc, nebo zákonný zástupce (rodič, opatrovník), který předkládá doklady, jež ho opravňují být zákonným zástupcem (rodný list, rozhodnutí od soudu, atd.).
Cena za výpis je standardně dle Sazebníku správních poplatků, tedy max. 100 Kč za první stanu za každou další max. 50 Kč.
Na kontaktních místech veřejné správy (Czech POINT) jsou zajišťovány následující agendy základních registrů:
- Výpis údajů z registru obyvatel (ROB) – neveřejný
Žadatel může v této agendě požádat o výpis referenčních údajů, které jsou o jeho osobě vedeny v registru obyvatel (ROB). Provádí se ověření totožnosti žadatele nebo zmocnitele.
- Výpis údajů z registru osob (ROS) – neveřejný
V této agendě lze požádat o výpis referenčních údajů podnikající fyzické osoby, evidované v registru osob (ROS). Provádí se ověření totožnosti žadatele, který musí být danou podnikající fyzickou osobou, nebo musí být touto osobou zplnomocněn.
- Veřejný výpis údajů z registrů osob (ROS)
Žadatel může požádat o výpis referenčních údajů libovolné podnikající fyzické osoby či organizace, evidované v registru osob (ROS). Neprovádí se ověření totožnosti žadatele.
- Výpis o využití údajů z registru obyvatel (ROB)
Žadatel může požádat o výpis využívání referenčních údajů o jeho osobě v ROB orgány veřejné moci („kdo se na mě, kdy a za jakým účelem díval“). Provádí se ověření totožnosti žadatele nebo zmocnitele. Volí se období, za které se výpis požaduje.
- Výpis o využití údajů z registru osob (ROS)
Žadatel může požádat o výpis využívání referenčních údajů podnikající fyzické osoby či organizace v ROS orgány veřejné moci („kdo se na mě, kdy a za jakým účelem díval“). Provádí se ověření totožnosti žadatele. Žadatel musí být osobou oprávněnou jednat za danou organizaci či přímo danou podnikající fyzickou osobou. Volí se období, za které se výpis požaduje.
- Žádost o změnu údajů v registru obyvatel
Žadatel může požádat o změnu nesprávných referenčních údajů, které jsou o něm vedeny v registru obyvatel (ROB). Žadatel může žádat o změnu svých údajů osobně, nebo prostřednictvím zmocněnce či zákonného zástupce.
- Žádost o změnu v registru osob
Žadatel může požádat o změnu nesprávných referenčních údajů, které jsou o podnikající fyzické osobě či organizaci vedeny v registru osob (ROS). Žadatelem musí být osoba oprávněná jednat za danou organizaci či přímo daná podnikající.
- Žádost o poskytování údajů třetí osobě
Žadatel může požádat (nebo odvolat) poskytování svých referenčních údajů z registru obyvatel (ROB) a jejich změn třetí osobě. Referenční údaje jsou následně zasílány do datové schránky třetí osoby v rozsahu, který si určí žadatel. Žadatel může podat žádost osobně, nebo prostřednictvím zmocněnce či zákonného zástupce.
Kontaktní místo veřejné správy je prostředníkem mezi občanem a informačním systémem datových schránek. Na kontaktním místě lze zajistit zřízení datové schránky na žádost, přidat pověřenou osobu, zneplatnit přístupové údaje či znepřístupnit datovou schránku.
Na Czech POINTu není možné zjistit stav doručení přístupových údajů prostřednictvím České pošty (kdy byly zaslány, či na jakou adresu). Informace tohoto typu je možné získat pouze na Infolince datových schránek.
Veškeré informace k informačnímu systému datových schránek naleznete na www.datoveschranky.info
Při jakémkoliv podání v souvislosti s ISDS musí žadatel předložit platný doklad totožnosti. Zastupuje-li žadatel jinou osobu, musí být touto osobou zplnomocněn na základě plné moci, která je sepsána za tímto účelem a je notářsky ověřená.
V případě, že je zřizována datová schránka pro právnickou osobu na žádost, je nutné navíc k žádosti doložit jmenovací dekret, usnesení valné hromady, či jakýkoliv jiný dokument, který určuje danou osobu jako jednatele či statutární orgán za danou právnickou osobu. I tento dokument musí být úředně ověřen. Všechny přiložené dokumenty k žádosti jsou konvertovány do elektronické podoby. Žádosti pak vždy spadají do správního řízení. Konverze je v těchto případech provedena zdarma.
Činnosti v rámci informačního systému datových schránek jsou prováděny zdarma. Zpoplatněna je pouze na žádost (30 Kč za stránku) a opakované vydání přístupových údajů (200 Kč).
Na kontaktních místech veřejné správy (Czech POINT) jsou zajišťovány následující agendy datových schránek:
- Žádost o zřízení datové schránky
Na kontaktních místech veřejné správy Czech POINT je možné podat žádost o zřízení datové schránky. Žadatel předloží doklad totožnosti. Žádost vyplní pracovník přepážky elektronicky, následně jí vytiskne a předloží zákazníkovi ke kontrole a k podpisu. Datová schránka bude zřízena do tří dnů. Poté obdrží zákazník přístupové údaje poštovní zásilkou do vlastních rukou.
- Žádost o znepřístupnění datové schránky, která byla zřízena na žádost
Použije se v případě, kdy žadatel potřebuje znepřístupnit datovou schránku podle § 11 odst. 4 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
- Žádost o opětovné zpřístupnění datové schránky
Použije se k obnovení dříve znepřístupněné datové schránky.
- Podání žádosti o zneplatnění přístupových údajů do datové schránky a vydání nových
V případě ztráty, nebo odcizení přístupových údajů do datové schránky může oprávněná osoba k datové schránce požádat o zneplatnění přístupových údajů a vystavení nových. Žadatel předloží doklad totožnosti. Žádost vyplní pracovník přepážky elektronicky, následně jí vytiskne a předloží zákazníkovi ke kontrole a k podpisu. Ke zneplatnění stávajících přístupových údajů dojde okamžitě, poté bude automaticky odeslán e-mail s odkazem na aktivační portál, kde si žadatel vyzvedne nové přístupové údaje.
- Vyřízení reklamace obdržení přístupových údajů a vydání nových
Tímto způsobem lze zjistit stav žádosti o zaslání nových přístupových údajů k datové schránce. Využít jej mohou žadatelé, kteří požadovali zaslání přístupových údajů prostřednictvím emailové adresy, a z nějakého důvodu jim přístupové údaje nebyly doručeny. Pracovník kontaktního místa nalezne pomocí formuláře chybu, vyřeší ji a dokončí doručení nových přístupových údajů k datové schránce.
- Žádost, aby datová schránka plnila funkci OVM
Dojde k nastavení datové schránky do režimu OVM. Povýšení slouží pro schránky fyzických osob, podnikajících fyzických osob nebo právnických osob. Datová schránka se pak může chovat jako orgánu veřejné moci. Nastavením do režimu OVM vzniká povinnost vždy komunikovat prostřednictvím datové schránky.
- Žádost, aby datová schránka neplnila funkci OVM
Podáním žádosti dojde ke zrušení nastavení datové schránky v režimu OVM.
- Přidání pověřené osoby k přístupu do datové schránky
Dojde k přidání pověřené osoby k přístupu do datové schránky. V oznámení je nutné zvolit typ oprávnění (pověřená osoba, administrátor). Dále je potřeba nastavit práva pro přístup pověřené osoby.
- Zneplatnění přístupových údajů pověřené osoby (zrušení osoby)
Dojde ke smazání pověřené osoby, která má přístup k datové schránce. Smazáním pověřené osoby dojde ke zneplatnění jejich přístupových údajů.
- Povolení PO/PFO/FO dodávání dokumentů od PO/PFO/FO
Datová schránka se nastaví do speciálního režimu, kdy je možné doručovat komerční datové zprávy do dané datové schránky. Tato služba je na straně ISDS zpoplatněna.
- Zrušení PO/PFO/FO dodávání dokumentů od PO/PFO/FO
Zruší se doručování komerčních zpráv do datové schránky. Je možné pouze komunikovat s orgány veřejné moci.
Zákon č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů zavádí termín (autorizovaná) konverze dokumentů. Technické parametry ke konverzi specifikuje vyhláška č. 193/2009, o stanovení podrobností provádění autorizované konverze dokumentů
Autorizovaná konverze znamená úplné převedení dokumentu v listinné podobě do elektronické podoby nebo úplné převedení elektronického dokumentu do dokumentu v listinné podobě. Dokument, který provedením konverze vznikl, má stejné právní účinky jako dosud používaná ověřená kopie. Konverzí se rovněž nepotvrzuje správnost a pravdivost údajů obsažených ve vstupu a jejich soulad s právními předpisy. Ověřovací doložka každé provedené konverze se ukládá do centrálního úložiště ověřovacích doložek.
Pro veřejnost je určena tzv. autorizovaná konverze na žádost, která funguje následujícím způsobem.
Konverze z listinné do elektronické podoby – zákazník přinese listinu, kterou chce konvertovat, a zvolí si formu výstupu – CD/DVD nebo možnost zaslání do tzv. Úschovny, tedy do úložiště konvertovaných dokumentů, kde si jej nejpozději do 7 dnů vyzvedne. Úhrada nosiče CD/DVD je provedena v rámci úhrady poplatku za konverzi. Výstupem konverze bude dokument v elektronické podobě ve formátu PDF verze 1.7 a vyšší.
Konverze z elektronické do listinné podoby – elektronický dokument, který chce zákazník konvertovat, je možné přinést na CD/DVD nebo vložit do Úschovny (datového úložiště) ručně či posláním z datové schránky zákazníka. V tomto případě s sebou zákazník přinese potvrzení o vložení dokumentu do datového úložiště pro potřeby konverze, které obsahuje jeho jednoznačnou identifikaci. Vstupní elektronický dokument musí být ve formátu PDF verze 1.3 a vyšší.
Orgány veřejné moci mohou využívat autorizovanou konverzi z moci úřední pro konvertování dokumentů daného úřadu.
Na základě zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, vede systém Czech POINT centrální evidenci všech ověřovacích doložek provedených autorizovanou konverzí dokumentů na žádost a z moci úřední, kterou provádějí orgány veřejné moci.
Prostřednictvím webového rozhraní je možné ověřit výstup z autorizované konverze na adrese http://www.czechpoint.cz/overovacidolozky/. Pro kontrolu je nutné zadat do pole Identifikační číslo ověřovací doložky – číslo provedené konverze, které je umístěno na dokumentu pod 2D kódem. Systém pak zobrazí původní ověřovací doložku z centrálního úložiště ověřovacích doložek tak, jak byla vytvořena při samotné konverzi.
V případě, že nedojde ke shodě čísla v centrálním úložišti ověřovacích doložek s číslem ověřovací doložky zadaným ke kontrole, tak se jedná o dokument, který v žádném případě nevznikl provedením autorizované konverze dokumentů.
V takovém případě nelze považovat kontrolovaný dokument za výstup z autorizované konverze dokumentů.
Úschovna dokumentů je podpůrný systém pro autorizovanou konverzi dokumentů. Využívá se pro dočasné uložení dokumentů v rámci konverze.
Při konverzi dokumentu z listinné do elektronické podoby na kontaktním místě Czech POINT, lze zkonvertovaný dokument pro další použití uložit do úschovny. Zkonvertovaný dokument bude v úschovně uložen po dobu 3 dnů.
Při konverzi dokumentu z elektronické formy do listinné, může být elektronický dokument uložen do úschovny prostřednictvím tohoto portálu, nebo odesláním z datové schránky. Následně může být na kontaktním místě Czech POINT konvertován do listinné podoby. Dokument určený pro konverzi může být uložen v úschovně až 30 dnů.
Dokument uložený pro potřeby konverze musí být ve formátu PDF verze 1.3 a vyšší. Dále musí být dokument v případě provedení konverze na žádost označen elektronickým podpisem.
Nevyzvednuté či nezkonvertované dokumenty po uplynutí stanovené doby budou automaticky smazány.
https://www.czechpoint.cz/uschovna/
Ověřený výstup ze systému eRecept obsahuje údaje vztahující se ke každému pacientovi předepsanému elektronickému receptu, který byl vytvořen ve zvoleném období, včetně těch, které byly vystaveny v listinné podobě a u kterých došlo k převedení do elektronické podoby.
Jako pacient můžete prostřednictvím kontaktních míst veřejné správy (Czech POINT) požádat osobně o výpis předepsaných elektronických receptů za vámi zvolené období.
>Ke svým elektronickým receptům (vč. možnosti vytvoření výpisu) se můžete bezplatně dostat také prostřednictvím webové aplikace systému eRecept určené pro pacienty.
Návod, jak si zřídit pacientskou aplikaci, naleznete na tomto odkazu: Přístup pacienta do webové aplikace.
Co potřebujete, pokud službu řešíte
Pro vydání výpisu elektronický receptů je nutné na kontaktním místě veřejné správy (Czech POINT) předložit doklad totožnosti.
Kde a jak službu řešit
O výpis elektronický receptů můžete požádat na kterémkoliv kontaktním místě veřejné správy (Czech POINT):
- Na Czech POINTU požádáte o Výpis elektronických receptů pacienta (k identifikaci bude nutné předložit doklad totožnosti).
- Určíte si období, za které požadujete výpis vystavit.
- Provedete kontrolu žádosti a podepíšete ji.
- Obdržíte Výpis elektronických receptů pacienta.
Za výpis se hradí správní poplatek 100 Kč za první stranu a 50 Kč za každou další.
Služba zajišťuje úplné převedení listiny (papírového dokumentu) do elektronické podoby. Daný dokument bude v elektronické podobě obsahovat doložku o provedení konverze, opatřenou elektronickým podpisem úřední osoby, která konverzi provedla, a také časovým razítkem. Proto má výstup stejnou právní sílu jako listina (papírový dokument), který byl předmětem konverze. Převedením důležitých listin do elektronické podoby si také můžete vytvořit jejich zálohu pro případ ztráty či zničení originálů.
Týká se vás to, pokud:
Máte ve svém držení listinu (papírový dokument), kterou chcete či potřebujete odeslat jako přílohu datové zprávy nebo ji např. vložit do portálu úřadu či odeslat jinou elektronickou formou na úřad, kde řešíte nějaké podání či řízení.
Jaký má služba benefit?
Elektronickou verzi původního papírového dokumentu můžete snadno odesílat datovou zprávou, e-mailem i kopírovat bez dalších nákladů.
Kdy službu řešit
Konverzi provádí kontaktní místa veřejné správy ve svých úředních hodinách, viz seznam pracovišť Czech POINT.
Co potřebujete, pokud službu řešíte
Na pracoviště provádějící konverzi donesete papírový originál dokumentu, který chcete převést do elektronické podoby.
Konvertovat nelze občanský průkaz, cestovní doklad, zbrojní průkaz, řidičský průkaz, vojenskou knížku, služební průkaz, průkaz o povolení k pobytu cizince, rybářský lístek, lovecký lístek nebo jiný průkaz, vkladní knížku, šek, směnku nebo jiný cenný papír, los, sázenku, geometrický plán, rys nebo technickou kresbu. Dále nelze konvertovat dokumenty obsahující změny, doplňky, vsuvky nebo škrty, které by mohly zeslabit věrohodnost dokumentu.
Kolik budete platit
Poplatek za konverzi činí 30 Kč za každou stránku. Platí se buď hotově, nebo pomocí platební karty, pokud dané pracoviště umí přijímat platby kartou.
Do systému Czech POINT byl implementován formulář umožňující nechat si na kontaktním místě veřejné správy vygenerovat Digitální certifikát EU COVID. Občané tak získávají další snadný a rychlý přístup k tomuto důležitému dokladu, který slouží jako potvrzení o očkování, testování nebo prodělaném onemocnění COVID-19. Digitální certifikát EU COVID generovaný na pobočkách Czech POINT je kompletní a oficiální dokument, který je v souladu s požadavky Evropské unie. Obsahuje všechny relevantní informace. Generování Digitálního certifikátu EU COVID na pobočkách Czech POINT je vhodné pro osoby, které nemají přístup k elektronickým službám, nebo nemají dostatečné digitální dovednosti pro vyřízení certifikátu online. Pobočky Czech POINT poskytují možnost vyřízení certifikátu i pro tyto osoby, čímž zajišťují inkluzivnost a rovný přístup ke službám spojeným s Digitálním certifikátem EU COVID.
Upozornění
Výpisy, které získáte na kontaktních místech Czech POINT jsou primárně určeny pro použití na území České republiky. Použití listin v zahraničí se řídí různými pravidly a v případě, že budete pro vaší listinu vyžadovat tzv. superlegalizaci nebo apostilizaci, je nutné získat jí u vlastníka dané agendy (např. výpis z KN na příslušním katastrálním pracovišti, výpis z RT přímo na Rejstříku trestů).