1. Identifikační číslo
—
2. Kód
—
3. Pojmenování (název) životní situace.
OHLÁŠENÍ ŽIVNOSTI VOLNÉ PRO PRÁVNICKÉ OSOBY SE SÍDLEM NA ÚZEMÍ ČESKÉ REPUBLIKY
(česká právnická osoba)
4. Základní informace k životní situaci.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Subjekty oprávněné k ohlášení živnosti volné jsou v tomto případě právnické osoby se sídlem na území České republiky. Jménem právnické osoby jednají statutární orgány nebo jejich členové popř. osoby zmocněné. Před vznikem české právnické osoby jednají zakladatelé popř. orgány nebo osoby oprávněné podat návrh na zápis do OR.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Právnická osoba nemusí ustanovovat odpovědného zástupce.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Ohlášení se předkládá na tiskopise „Jednotný registrační formulář“ vydaném Ministerstvem průmyslu a obchodu. Podání lze učinit osobně nebo v zastoupení.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Podání podle živnostenského zákona lze učinit u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu (OŽÚ). K postupu podle tohoto zákona je příslušný OŽÚ, kterému bylo podání doručeno jako prvnímu. Podání OŽÚ lze učinit rovněž prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT). Kontaktní místo doručí podání OŽÚ podle místa podání, pokud si podatel nezvolí konkrétní OŽÚ.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Úřad městské části Praha 19
Odbor živnostenský
Semilská 43/1, 2. patro vlevo, 197 00
Vachová Zdeňka – Fyzické osoby a Právnické osoby A – L – tel:284080854
Toušková Dagmar – Fyzické osoby a Právnické osoby M – Ž – tel:284080859
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
-
Doklad o tom, že právnická osoba byla zřízena nebo založena, pokud zápis do obchodního či obdobného rejstříku nebyl ještě proveden, anebo doklad o tom, že právnická osoba je zapsána do příslušného rejstříku, s vyjímkou obchodního rejstříku, pokud již byl zápis proveden; výpis z obchodního či obdobného rejstříku nesmí být starší 3 měsíců.
-
Doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor, v nichž má právnická osoba na území České republiky sídlo, nebyl-li již tento doklad přiložen při zápisu do obchodního rejstříku nebo jiné evidence.
-
Při ohlášení živnosti bude vyměřen správní poplatek dle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.
Ohlašovatel není povinen připojit doklady vztahující se k osobě zapsané v živnostenském rejstříku, pokud tyto doklady byly již připojeny k některému z ohlášení, k některé žádosti o koncesi nebo k oznámení změny, a které v souladu s ust. § 46 odst. 7 živnostenského zákona uložil živnostenský úřad v elektronické podobě do informačního systému registru živnostenského podnikání. Podmínkou dále je, aby skutečnosti, které tyto doklady osvědčují, zůstaly beze změny; doklady osvědčující bezúhonnost a neexistenci překážky provozování živnosti u právnické osoby nesmí být starší než 3 měsíce.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Jednotné registrační formuláře (JRF) jsou vydávány na živnostenském úřadu vč. poučení o jejich vyplňování a jsou rovněž dostupné v elektronické formě.
Obecní živnostenský úřad vykonává činnost i jako centrální registrační místo (CRM). Právnická osoba může společně s ohlášením živnosti nebo žádostí o koncesi na živnostenském úřadu též:
-
podat přihlášku k daňové registraci nebo oznámení určené správci daně za předpokladu, že nemá zákonem uloženu povinnost podávat tato podání správci daně v elektronické podobě,
-
oznámit vznik volného pracovního místa nebo jeho obsazení.
Podat přihlášku k registraci nebo oznámení určené správci daně lze pouze na tiskopise vydaném Ministerstvem financí.
Podnikatel povinně vyplňuje na JRF údaje určené k ohlášení živnosti v části A; další části vyplňuje pouze pokud hodlá využít služby CRM v plném nebo částečném rozsahu. Formulář je doplněn přílohami. Podle vůle podnikatele předá živnostenský úřad vyplněné údaje správci daně a Úřadu práce České republiky.
Formulář lze získat na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
Při osobní návštěvě úřadu vyplníme formuláře, na základě vašich požadavků, za vás.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
- 1000 Kč za ohlášení živnosti při vstupu do živnostenského podnikání
- 500 Kč za další ohlášení živnosti
Správní poplatek ve výši 1000 Kč za podání ohlášení živnosti nebo žádosti o koncesi se vybírá při vstupu podnikatele do živnostenského podnikání, další ohlášení živnosti či žádosti o koncesi je zpoplatněno poplatkem ve výši 500 Kč. V rámci jednoho podání ohlášení či žádosti o koncesi lze učinit ohlášení nebo požádat o koncesi pro více předmětů podnikání – živností, podnikatel zaplatí vždy pouze jeden správní poplatek.
Osvobození od poplatku podle § 8 zákona o správních poplatcích:
• úkony prováděné v důsledku změny nebo opravy názvu obce, města, kraje, ulice, jiného veřejného prostranství, rodného čísla a úkony, prováděné v důsledku rozhodnutí z moci úřední podle § 8 odst. 2 písm. b) zákona,
Správní poplatky je možné uhradit několika způsoby:
-
v hotovosti nebo prostřednictvím platebních karet VISA, VISA Elektron, MasterCard, MasterCard Elektronic, Maestro v pokladně ÚMČ Praha 19 nebo
- bezhotovostním převodem na účet Městské části Praha 19, č. účtu 19-2000932309/0800 vedený u České spořitelny, a.s. při platbě nutno uvést VS 1361601, KS 0379
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Splnil-li ohlašovatel všechny podmínky stanovené zákonem, provede živnostenský úřad zápis do živnostenského rejstříku do 5 pracovních dnů ode dne doručení ohlášení a vydá podnikateli výpis. Nemá-li ohlášení zákonem stanovené náležitosti, živnostenský úřad vyzve ohlašovatele k odstranění závad a ve výzvě stanoví přiměřenou lhůtu k jejich odstranění. Po dobu lhůty uvedené ve výzvě neběží lhůta pro provedení zápisu a vydání výpisu.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Není stanoveno
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Není stanoveno
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Datová schránka, do níž lze zaslat datovou zprávu, má identifikátor: ji9buvp
Adresa pro elektronické podání s elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu je podatelna@kbely.mepnet.cz
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
18. Jaké jsou související předpisy
- Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů
- nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností
- zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Podání podnětu vyjadřujícího nesouhlas s vydaným výpisem z živnostenského rejstříku s uvedením důvodu. Podnět lze podat vůči živnostenskému úřadu, který výpis z živnostenského rejstříku vydal.
V případě, že živnostenský úřad rozhodne o tom, že živnostenské oprávnění ohlášením nevzniklo, nebo že nebyly splněny podmínky pro vznik oprávnění, lze proti takovému rozhodnutí podat odvolání.
Odvolání proti rozhodnutí obecního živnostenského úřadu se podává na: Živnostenský a občanskosprávní odbor, Magistrát hlavního města Prahy.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Provozování činnosti, která je předmětem živnosti, je posuzováno jako jiný správní delikt neoprávněného podnikání s následkem uložení pokuty.
21. Nejčastější dotazy
—
22. Další informace
—
23. Informace o popisovaném postupu je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Internetové stránky Ministerstva průmyslu a obchodu nebo businessinfo.cz
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
—
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
OŽ – Odbor živnostenský
26. Kontaktní osoba
Vedoucí OŽ – Dana Žabová
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
20. 6. 2021
28. Popis byl naposledy aktualizován
27. 7. 2021
29. Datum konce platnosti popisu
Nestanoveno.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
—