1. Identifikační číslo

 

2. Kód

 

3. Pojmenování (název) životní situace.

Vydávání rodného, oddacího nebo úmrtního listu

4. Základní informace k životní situaci.

Rodné, oddací nebo úmrtní listy (matriční doklady) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.

Jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá Úřad městské části Brno-střed, zvláštní matrika.

Matriční úřad zašle prvopis matričního dokladu oprávněné osobě na doručenku do vlastních rukou nebo jej vydá po předložení platného průkazu totožnosti.

Při ztrátě rodného, oddacího nebo úmrtního listu může matriční úřad vydat jeho druhopis.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Matriční úřad vydá matriční doklad:

  • fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny, jejím sourozencům a zplnomocněným zástupcům,
  • pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
  • statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949,
  • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.

 

Matriční úřad vydá školským zařízením pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči rodný list fyzické osoby umístěné v těchto zařízeních.

Matriční úřad vydá úmrtní list fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu.

Požádá-li fyzická osoba o vydání matričního dokladu nebo doslovného výpisu z matriční knihy prostřednictvím zmocněnce, musí být její podpis na plné moci úředně ověřen.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Matriční úřad vydá fyzické osobě matriční doklad nebo povolí nahlédnout do matriční knihy a činit výpisy z ní v přítomnosti matrikáře, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství a 30 let u knihy úmrtí.

Matriční doklad, potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize a doslovný výpis z matriční knihy vedené v jiném než českém jazyce, s výjimkou kopie matričního zápisu, se vydává v českém jazyce.

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

V případě územní příslušnosti na matričním úřadu Prahy 19.

8. Na které instituci životní situaci řešit

V případě územní příslušnosti na matrice ÚMČ Praha 19, ODBOR OBČANSKO SPRÁVNÍ

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

V případě územní příslušnosti na matrice ÚMČ Praha 19, ODBOR OBČANSKO SPRÁVNÍ, Semilská 43/1, Praha 9 – Kbely

Jarmila Konrádová, tel: 284080838, Zdeňka Podskalská, tel: 284080836

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Žadatel předloží:
• doklad, kterým prokáže svoji totožnost (OP, pas),
• popř. veřejnou listinu (např. rodný list, rodný a křestní list, příp. oddací list) nebo listinu, ze které bude možné dovodit, že zápis narození, uzavření manželství nebo úmrtí se týká členů jeho rodiny, nebo jeho sourozenců, nebo kterým prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jeho práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
Pokud žádost vyřizuje zplnomocněný zástupce, je třeba předložit také ověřenou plnou moc.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Nejsou stanoveny

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Za vydání prvopisu matričního dokladu se nevybírá žádný správní poplatek.
Za vydání stejnopisu rodného, oddacího nebo úmrtního listu je třeba uhradit správní poplatek ve výši 100 Kč v hotovosti.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůta pro vyřízení je 30 dnů.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Elektronickou službu nelze použít. Žádost je nutné podat osobně na příslušném úřadu.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

18. Jaké jsou související předpisy

Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu je možné podat odvolání, a to do 15 dnů ode dne jeho doručení.

V případě územní příslušnosti se odvolání podává prostřednictvím matričního úřadu Prahy 19.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce nejsou stanoveny.

21. Nejčastější dotazy

22. Další informace

23. Informace o popisovaném postupu je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

portal.gov.cz

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

OOS – Odbor občansko správní, matrika

26. Kontaktní osoba

Jarmila Konrádová, tel: 284080838, e-mail: Konradova.Jarmila@kbely.mepnet.cz

Zdeňka Podskalská, tel: 284080836, e-mail: Podskalska.Zdenka@kbely.mepnet.cz

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1.1.2021

28. Popis byl naposledy aktualizován

6.3.2021

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace