1. Identifikační číslo

2. Kód

3. Pojmenování (název) životní situace.

ŽÁDOST O KONCESI PRO FYZICKÉ OSOBY S BYDLIŠTĚM NA ÚZEMÍ ČESKÉ REPUBLIKY

(česká fyzická osoba)

4. Základní informace k životní situaci.

Živností je ve smyslu § 2 živnostenského zákona soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených živnostenským zákonem. Kromě všeobecných podmínek provozování živnosti musí podnikatel splňovat zvláštní podmínky provozování živnosti, tj. odbornou způsobilost, která je pro koncesované živnosti upravena zvláštními předpisy uvedenými v příloze č. 3 živnostenského zákona nebo stanovena touto přílohou. Státní povolení k provozování živnosti (dále jen „koncese“) se vyžaduje jen v případech vymezených živnostenským zákonem.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Subjekty oprávněné k podání žádosti o koncesi jsou v tomto případě fyzické osoby s bydlištěm na území České republiky. Bydlištěm na území České republiky se rozumí trvalý pobyt na jejím území.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Všeobecnými podmínkami provozování živnosti fyzickými osobami jsou:

  • Plná svéprávnost, kterou lze nahradit přivolením soudu k souhlasu zákonného zástupce nezletilého k samostatnému provozování podnikatelské činnosti.
  • Bezúhonnost.

Odborná způsobilost pro živnosti koncesované je stanovena přílohou č. 3 živnostenského zákona nebo je upravena zvláštními předpisy uvedenými v této příloze.

Praxí v oboru se pro účely živnostenského zákona rozumí výkon odborných činností náležejících do oboru nebo příbuzného oboru živnosti osobou samostatně výdělečně činnou v oboru nebo v příbuzném oboru na základě příslušného oprávnění k podnikatelské činnosti, osobou pověřenou vedením závodu nebo organizační složky závodu, odpovědným zástupcem, osobou bezprostředně odpovědnou za řízení činnosti, která je předmětem živnosti, nebo osobou vykonávající samostatné odborné práce odpovídající oboru živnosti v pracovněprávním vztahu, služebním, členském nebo obdobném poměru (dále jen „pracovněprávní vztah“). Dobou praxe se rozumí doba výkonu odborných činností konaných v pracovním poměru po stanovenou týdenní pracovní dobu nebo souměřitelná doba výkonu těchto činností konaných v pracovním poměru po kratší pracovní dobu nebo v jiném pracovněprávním vztahu nebo s tím souměřitelná doba výkonu odborných činností osobou samostatně výdělečně činnou, osobou pověřenou vedením závodu nebo organizační složky závodu nebo odpovědným zástupcem. Za příbuzné obory se považují obory, které užívají stejných nebo podobných pracovních postupů a odborných znalostí.

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Žádost o koncesi se předkládá na tiskopise „Jednotný registrační formulář“ vydaném Ministerstvem průmyslu a obchodu. Podání lze učinit osobně nebo v zastoupení.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Podání podle živnostenského zákona lze učinit u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu (OŽÚ). K postupu podle tohoto zákona je příslušný OŽÚ, kterému bylo podání doručeno jako prvnímu. Podání OŽÚ lze učinit rovněž prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT). Kontaktní místo doručí podání OŽÚ podle místa podání, pokud si podatel nezvolí konkrétní OŽÚ.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Úřad městské části Praha 19

Odbor živnostenský
Semilská 43/1, 2. patro vlevo, 197 00

Vachová Zdeňka – Fyzické osoby a Právnické osoby A – L  – tel:284080854

Toušková Dagmar – Fyzické osoby a Právnické osoby M – Ž   – tel:284080859

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

  • Je-li odpovědný zástupce občanem jiného členského státu EU, předkládá výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný příslušným soudním nebo správním orgánem členského státu, jehož je občanem nebo členského státu posledního pobytu, nebo výpis z evidence Rejstříku trestů s přílohou obsahující informace, které jsou zapsané v evidenci trestů členského státu, jehož je občanem, nebo členského státu posledního pobytu. Pokud stát takový doklad nevydává, předkládá prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo orgánem členského státu jehož je občanem nebo státu posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce. Doklad může být nahrazen dokladem o uznání odborné kvalifikace, pokud prokazuje i bezúhonnost.
  • Doklady prokazující odbornou způsobilost vlastní nebo odpovědného zástupce.
  • Doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor, do nichž umístil sídlo, liší-li se od bydliště, nebo má-li bydliště na adrese sídla ohlašovny, zvláštní matriky nebo na adrese sídla správního orgánu; postačuje písemné prohlášení vlastníka nemovitosti, bytu nebo nebytového prostoru o tom, že s umístěním souhlasí.
  • Prohlášení odpovědného zástupce, že souhlasí s ustanovením do funkce; podpis na prohlášení musí být úředně ověřen, pokud neučiní prohlášení osobně před živnostenským úřadem.
  • Žadatel je povinen v žádosti o koncesi uvést též údaje podle zvláštního právního předpisu a doložit je doklady, které jsou nezbytné k zaujetí stanoviska příslušného orgánu státní správy podle § 52 odst. 1 živnostenského zákona.
  • Při žádosti o koncesi bude vyměřen správní poplatek dle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.

Žadatel o koncesi není povinen připojit doklady vztahující se k osobě zapsané v živnostenském rejstříku, pokud tyto doklady byly již připojeny k některému z ohlášení, k některé žádosti o koncesi nebo k oznámení změny, a které v souladu s ust. § 46 odst. 7 živnostenského zákona uložil živnostenský úřad v elektronické podobě do informačního systému registru živnostenského podnikání. Podmínkou dále je, aby skutečnosti, které tyto doklady osvědčují, zůstaly beze změny; doklady osvědčující bezúhonnost nesmí být starší než 3 měsíce.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Podat přihlášku k registraci nebo oznámení určené správci daně lze pouze na tiskopise vydaném Ministerstvem financí.

Podnikatel povinně vyplňuje na JRF údaje určené k ohlášení živnosti v části A; další části vyplňuje pouze pokud hodlá využít služby CRM v plném nebo částečném rozsahu. Formulář je doplněn přílohami. Podle vůle podnikatele předá živnostenský úřad vyplněné údaje správci daně, orgánu sociálního zabezpečení, Úřadu práce České republiky a zdravotní pojišťovně.

Formulář lze získat na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.

Při osobní návštěvě úřadu vyplníme formuláře, na základě vašich požadavků, za vás.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

  • 1000 Kč za přijetí žádosti o koncesi při vstupu do živnostenského podnikání
  •   500 Kč za další přijetí žádosti o koncesi

Správní poplatek ve výši 1000 Kč za podání ohlášení živnosti nebo žádosti o koncesi se vybírá při vstupu podnikatele do živnostenského podnikání, další ohlášení živnosti či žádosti o koncesi je zpoplatněno poplatkem ve výši 500 Kč. V rámci jednoho podání ohlášení či žádosti o koncesi lze učinit ohlášení nebo požádat o koncesi pro více předmětů podnikání – živností, podnikatel zaplatí vždy pouze jeden správní poplatek.

Osvobození od poplatku podle § 8 zákona o správních poplatcích:

• úkony prováděné v důsledku změny nebo opravy názvu obce, města, kraje, ulice, jiného veřejného prostranství, rodného čísla a úkony, prováděné v důsledku rozhodnutí z moci úřední  podle § 8 odst. 2 písm. b) zákona,

Správní poplatky je možné uhradit několika způsoby:

  • v hotovosti nebo prostřednictvím platebních karet VISA, VISA Elektron, MasterCard, MasterCard Elektronic, Maestro v pokladně ÚMČ Praha 19 nebo
  • bezhotovostním převodem na účet Městské části Praha 19, č. účtu 19-2000932309/0800 vedený u České spořitelny, a.s. při platbě nutno uvést VS 1361601, KS 0379

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Živnostenský úřad rozhodne o žádosti o koncesi do 60-ti dnů ode dne podání žádosti, pokud v příloze č. 3 živnostenského zákona není stanoveno jinak a pokud jsou všechny náležitosti splněny. Rozhodne-li živnostenský úřad o udělení koncese, vydá podnikateli výpis z rejstříku do 5 pracovních dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o udělení koncese.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Odpovědný zástupce, je-li ustanoven.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Není stanoveno

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Datová schránka, do níž lze zaslat datovou zprávu, má identifikátor: ji9buvp

Adresa pro elektronické podání s elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu je podatelna@kbely.mepnet.cz

Podání, která nejsou opatřená zaručeným elektronickým podpisem, je nutno do 5 dnů doložit písemně (poštou) nebo ústně do protokolu při osobní návštěvě úřadu.
Aplikace JRF
Podání vůči živnostenskému úřadu lze učinit on-line prostřednictvím aplikace JRF, která je ke stažení na stránkách www.rzp.cz . Pomocí aplikace lze vyplnit a odeslat formuláře, nutné je použití elektronického podpisu založeného na kvalifikovaném certifikátu.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

18. Jaké jsou související předpisy

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

V případě, že živnostenský úřad řízení o udělení koncese zastaví nebo žádost o koncesi zamítne, lze proti takovému rozhodnutí podat odvolání. Odvolání proti rozhodnutí obecního živnostenského úřadu se podává ke krajskému živnostenskému úřadu prostřednictvím obecního živnostenského úřadu, který rozhodnutí vydal a musí být podáno ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí.

Odvolání proti rozhodnutí obecního živnostenského úřadu se podává na: Živnostenský a občanskosprávní odbor, Magistrát hlavního města Prahy.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Provozování činnosti, která je předmětem živnosti je posuzováno jako přestupek neoprávněného podnikání s následkem uložení pokuty.

21. Nejčastější dotazy

22. Další informace

23. Informace o popisovaném postupu je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Internetové stránky Ministerstva průmyslu a obchodu nebo businessinfo.cz

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

OŽ – Odbor živnostenský

26. Kontaktní osoba

Vedoucí OŽ – Dana Žabová

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

20. 6. 2021

28. Popis byl naposledy aktualizován

27. 7. 2021

29. Datum konce platnosti popisu

Nestanoveno.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace