Bezpečnostní komise Senior varuje: Šmejdi jsou zpět. Nabízejí roušku za podpis, lidé přitom nevědomky podepisují smlouvu na energie.
pátek, 27. března 2020, 15:48
Energetičtí šmejdi o sobě opět dávají vědět. Tentokrát zneužívají důvěřivosti lidí v době, kdy široká veřejnost nabízí pomocnou ruku v boji s koronavirem. Energetický regulační úřad totiž zaznamenal několik případů, kdy energetičtí šmejdi zneužili současné situace a nabízeli roušky proti podpisu, ve skutečnosti šlo ale o podpis pod smlouvou o změně dodavatele. Další nabízejí po telefonu rekordně levné energie.
„Zprvu to byl jeden případ, nyní jich ale přibývá a naše zkušenosti napovídají, že jich brzy budou stovky. Šmejdi se rychle učí. Ještě nedávno nechávali podepisovat lidi výkaz o návštěvě, který byl ve skutečnosti smlouvou, nyní to má být formulář o převzetí roušky, ale opět je to lež. Vydávají se za zástupce velkých dodavatelů, kontrolory či podobně. Nepouštějte si je do bytu, nic jim nepodepisujte, rozhodně je nenechte fotit si vaši fakturu nebo občanský průkaz,“ popisuje předseda rady Energetického regulačního úřadu Stanislav Trávníček.
Regulační úřad nabádá k velké obezřetnosti při podepisování jakýchkoliv formulářů. Pochybní prodejci dnes navíc nevolí jen cestu obcházení domácností, ale služby nabízí také telefonicky. Typicky jde o nabídku levných energií, jejichž ceny údajně klesají kvůli koronaviru. Ačkoliv na burze energie skutečně zlevňují, v cenících dodavatelů se to může projevit až se zpožděním. Nyní jde většinou o prázdné sliby.
„Pokud zjistíme, že se na podvodných aktivitách podílel některý z dodavatelů, na které dosahují naše kompetence, čeká ho mimořádný trest odpovídající mimořádnému stavu,“ říká Trávníček a dodává: „Zprostředkovatele se budeme snažit dohnat k odpovědnosti ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí. Pozdější potrestání viníků ale neuchrání spotřebitele od současných problémů.“
Takzvaní „energošmejdi“ používají ve svém jednání nejrůznější praktiky a jak je vidět, neštítí se vůbec ničeho. S občas až neuvěřitelnými příběhy se na tradiční dodavatele energií často obracejí jejich klienti. „Je evidentní, že intenzita energetických šmejdů nepolevuje a u dveří domácností se objevují často. Praktiky převzali od dřívějších prodejců předraženého nádobí. Ti, kteří smlouvu podepíší, ovšem zaplatí mnohem více. A při snaze odstoupit od smlouvy lidem hrozí, že zaplatí mnohotisícové poplatky nebo pokuty,“ řekl už dříve prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Až nečekaně promyšlené způsoby šmejdů potvrzují také někteří prodejci. „Že někdo využívá současné krizové situace k něčemu podobnému, to už je opravdu vrchol šmejdského jednání, se kterým jsem se ještě nesetkal. Něco podobného jsem si nedokázal vůbec představit a nedokážu to ani pochopit,“ říká člen představenstva E.ON Energie Jan Zápotočný.
To, že podvodníci leckdy volí až detektivní praktiky potvrzuje také společnost ČEZ. „Energetický regulační úřad správně upozorňuje, že podvodníci teď mohou zákazníky více obtěžovat po telefonu. Zaznamenali jsme teď dokonce praktiku, kdy nám podvodníci sami volali a vydávali se za naše zákazníky a snažili se od obsluhy získat informace o konkrétních smlouvách,“ řekl mluvčí ČEZ Roman Gazdík.
Jak se bránit podobným případům?
- Základem je nic nepodepisovat bez ověření. Zvláště starší lidé jsou terčem těchto šmejdů a měli by se na novou smlouvu zeptat svých dětí, současného dodavatele nebo klidně i na úřadě. Je také nutné brát v úvahu to, že čím více bude zprostředkovatel nebo dodavatel stupňovat tlak k podepsání, tím je pravděpodobnější, že se jedná o energetického šmejda.
- Před podpisem smlouvy je třeba si jednotlivé skutečnosti ověřit a to nejlépe u samotného aktuálního dodavatele. Maximálně se lidem stane to, že od současného dodavatele dostanou lepší nabídku. Když jim lepší nabídku nedá, pak mají faktický argument k tomu uzavřít lepší smlouvu. Navíc mají čas zjistit, kdo je tím dodavatelem, se kterým uzavírají prostřednictvím zprostředkovatele, smlouvu novou. Často se v těchto šmejdských smlouvách skrývají zákeřnosti ohledně penalizace. Pokud něco lidé neudělají včas, pak jim hrozí vysoké pokuty.
- Pokud už nějakou smlouvu nebo listinu lidé podepíšou, ať si nechávají kopie. Nikdy by neměli nechat odejít člověka, kterému něco podepsali, se všemi dokumenty. Pokud se jim to nepodaří, je dobré si zkusit zapamatovat nebo někam napsat jméno zprostředkovatele nebo dodavatele, se kterým jednali nebo který se jim představoval. I na základě této informace dokážeme pomoci.
- Pokud lidé zjistí zpětně, že podepsali dokument, který nechtěli, ať zavolají na naši zákaznickou linku 800 77 73 22, která funguje denně od 7 do 20 hodin. Popřípadě mohou poslat e-mail na info@eon.cz. Naši specialisté jim poradí, co dělat.
- Je dobré všechny dokumenty, které lidé podepsali, dát dohromady a zaslat je buď emailem nebo poštou. My už podle nich dokážeme zákazníkům pomoci.
- Když dostaneme od zákazníků výpověď, všem ještě voláme a ověřujeme si ji, takže se nám často podobné problematické smlouvy podaří zachytit i v tom případě a dokážeme lidem pomoci.
Zdroj: E.ON