Autor: Ivo Horváth
Letňany, Kbely, Čakovice a okolí čeká masivní výstavba. Již nyní jsou v této oblasti problémy s nedostatečnou infrastrukturou, místní obyvatelé si tak nedovedou představit, že by v území mohlo žít dalších až 50 tisíc lidí. Starostové z okolí se obávají dopravního kolapsu, proto už začali koordinovat své kroky.
Nejen byty však v severovýchodní části metropole chtějí stavět finanční skupina PPF, společnost Odien, CPI, ale i hlavní město, kterému jde zejména o rozvoj nájemního bydlení. Nároky desetitisíců nových obyvatel na dopravu by mohly vést k totálnímu kolapsu. Bouří se kvůli tomu i místní radnice. Zároveň ale metropole novou bytovou výstavbu potřebuje – podle odborníků je to mimo jiné jedna z cest ke zlevnění bydlení.
Jen v areálu bývalé letňanské Avie mezi ulicemi Veselská a Kostelecká přibude kvůli výstavbě realitní a investiční společnosti Odien asi 15 tisíc nových obyvatel. Areál má 66 hektarů, což je plocha asi 92 fotbalových hřišť. Právě uvedené Letňany, tedy Praha 18, jsou v severní části Prahy jednou z nejvíc nespokojených městských částí.
„Kapacita silnic u nás byla dříve spočítaná na mnohem menší výstavbu a navíc je jejich okolí často zastavěné, takže tam mnohdy už ani není možné umístit kruhové objezdy,“ říká místostarostka Prahy 18 Iveta Lojková (TOP 09).
Právě kruhové objezdy přitom mohou být jedním z opatření, která pomohou zvýšit kapacitu silniční sítě. Křižovatkami díky nim auta projíždějí rychleji, provoz je plynulejší.
„V 7.45 nemůžete během pracovních dnů normálně vyjet z Letňan, protože výjezd je totálně ucpaný. V koloně musíte často stát až 30 minut,“ uvádí Lojková.
Zdlouhavá jednání s developery
Kromě zmíněného Odienu chce v Letňanech stavět nové byty také CPI. „Problém u nás je, že když potřebujeme rozšiřovat komunikace, tak to většinou končí na mrtvém bodě, protože potřebujeme souhlas developerů, oni po nás zase chtějí souhlas s výstavbou,“ uvádí Lojková.
Schválení osmnácté městské části by za normálních okolností pro developerské projekty potřebné nebylo, ale v tomto konkrétním případě jeho nutnost odhlasovali pražští zastupitelé. Podle místostarostky není podmínkou výstavby jen vyřešení dopravy, ale také například výstavba škol a školek. Kapacita těch stávajících pro další rozvoj území není dostatečná.
Další velký projekt zhruba pro 16 tisíc obyvatel plánuje v Letňanech finanční skupina PPF na místě tamního letiště. Výstavba na ploše 75 hektarů by podle mluvčího letiště Miroslava Beneše mohla být zahájena v roce 2030.
Své projekty jen o kousek dál chystá také hlavní město. Na městských i státních pozemcích s rozlohou 30 hektarů by mělo vzniknout bydlení pro asi šest tisíc obyvatel. A počítá se i s nebytovými objekty, ve kterých budou pracovní příležitosti pro stejné množství zaměstnanců.
„Už máme předběžný urbanistický plán, který kombinuje bydlení, technologická centra, administrativu a nemocnici,“ upřesňuje náměstek primátora pro oblast územního rozvoje a územního plánu Petr Hlaváček. Předpokládá však, že dopravní obsluhu tohoto projektu zajistí hlavně metro.
Tomu se však místní lidé smějí. „Takový projekt bude znamenat dopravní zátěž automobily pokaždé. Chtěla bych vidět nějakou dámu, která bude chtít tahat nákupy domů metrem,“ vysvětluje Lojková.
Jsme zásadně proti, říká starosta
Starosta Prahy 19 – Kbely Pavel Žďárský (BEZPP) koordinuje připomínky k developerským projektům a k dopravě s dalšími šéfy okolních městských částí.
„Situaci vidíme poměrně jasně. Krátce před volbami se u mě sešlo pět starostů a jednali jsme o nyní prosazovaném plánu výstavby hlavního města mezi Kbely a Letňany. Jsme zásadně proti,“ uvádí kbelský starosta.
„Je jasné, že kapacita ulic Kbelské a Mladoboleslavské nebude dostatečná. Jsou přetížené už dnes a je to potřeba vyřešit,“ říká expert z Fakulty dopravní ČVUT Zdeněk Lokaj.
Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) připomíná, že město na dopravní řešení v tomto území myslí. „V MHD už máme odsouhlasenou novou tramvajovou trať z Ďáblic přes Letňany do Čakovic. Projekt je realizovatelný za 5 až 10 let. Chystáme také stavbu komunikace Nová Toužimská i navýšení kapacity průmyslového polokruhu,“ říká Scheinherr.