26. 3. 2025

Společný projekt Kbel, Čakovic a Magistrátu vstupuje do další fáze: rozšíření cest o tři kilometry a zelených ploch o 14 hektarů. Celá akce zabírá dokonce 140 hektarů, takže je jedním z největších zelených projektů v Praze. Mezi zalesněnými pozemky jsou zachovány louky a na části pozemků zemědělské hospodaření.

V roce 2013 začala naše městská část prověřovat další rozšíření lesoparku od Letňan k zástavbě Kbel. Projekt řadu let krystalizoval a bylo třeba nejprve překonat několik úskalí. Především šlo o získání pozemků. Zelený pás od Toužimské bylo třeba vykoupit, pak bylo třeba přesvědčit pozemkový úřad, že by měly být obnoveny polní cesty, v okolí zastávky Kbelský lesopark bylo třeba přesvědčit Magistrát, že tam nemají stát domy, ale důležitější je vytvořit velkou zelenou plochu, která bude sloužit i jako rekreační zázemí už tak dost rozsáhlé výstavby v sousedních Letňanech. Dráhy si nebyly jisté, jestli nebudou posunovat trať, takže se musela prodlužovat lávka, aby vyhověla i variantě provozu po dvou kolejích.

V roce 2016 se podařilo zpracovat koncepci celého území a v roce 2017 byla dokončena první studie Krajinného parku Havraňák. Projednávání narazilo i na odpor bývalého starosty Letňan, který v místě parku prosazoval přivaděč dálničního okruhu. Kladné stanovisko letňanského úřadu se podařilo získat až po mnoha měsících a územní rozhodnutí vydal stavební úřad v roce 2021. Při tak rozsáhlém projektu, který se zabývá územím o rozsahu zhruba 140 hektarů, se nelze divit.

V roce 2022 už se projednávalo stavební povolení a Magistrát přidělil sedmdesátimilionové dotace na vybudování cest, lávky přes trať a výkup pozemků.

Výstavba krajinného parku začala od severu, kde Čakovice navázaly lávkou na cestní síť připravenou s předstihem. Pokračoval Magistrát v části u Toužimské ulice. Nyní začala výstavba dalších tří kilometrů cest, kolem nichž vznikne 14 hektarů zeleně. Jde opět o společnou akci s Magistrátem a Čakovicemi. Kbely na svém území vybudují cestu, která vede od Toužimské k Čakovicím a od Ledečské k Zamašské. Díky tomu budou moci i děti ze sídliště pod Nouzovem ráno chodit nebo jezdit na kole do školy přes park, a ne podél rušné Semilské. Po Kbelích nastoupí Magistrát, který plánuje vysadit tři hektary lesa pod kopcem, Čakovice by měly napojit cestu na svém území, která dnes končí pod lávkou. K tomu Magistrát doplní chybějící cesty na území Letňan, například u autobusové zastávky Kbelský lesopark.

Občas se objeví dotaz, jestli by bylo možné vybudovat nebo aspoň opravit cestu podél trati. Tam jsou soukromé pozemky a Správa železnic projednává projekt zdvojkolejnění a elektrifikace trati. Městské části se podařilo vykoupit první pozemek, ale následně přišly dráhy, že ho potřebují pro sebe, ačkoliv původně tvrdily, že se vejdou na svůj pozemek. Takže musíme počkat na to, až bude projekt rozšíření železnice přesnější.

Za pozornost stojí, že v nové ploše povedou celoměstsky významné cyklotrasy A4 (zbylý úsek mezi Čakovicemi a Letňany), A28 (úsek Ledečská-Dalešická), A276 (Kbely-Letňany u betonárky), A431 (křížení Toužimské), A539 (Toužimská-lávka přes trať). Park tedy neslouží jenom k procházkám, ale také k přímému spojení městských částí pěšky nebo na kole.

Zajímavosti z historie krajinného parku:
https://web.archive.org/web/20180618124354/http://www.praha19.cz/info/info.php?entry_id=1517323924
https://archiv.prahatv.eu/zpravy/praha/praha/6409/lesoparkem-u-letnan-by-mohla-vest-silnice
Za OŽPD ÚMČ Prahy 19 Radek Čermák

Ilustrační obrázek, text v článku

Ilustrační obrázek, text v článku

Ilustrační obrázek, text v článku